LILLESAND: — Lillesand kommune benytter seg ikke av denne enorme gaven fra staten. Lillesand kommune unnlater å ta ansvar for at lærere får fagfordypning.

Det sier Hanne Hansson, kontaktperson for grunnskolene i Utdanningsforbundet i Aust-Agder.

Spleiselag

I 2009 ble det startet opp et program kalt Kunnskap for kvalitet for å sikre videreutdanning for norske grunnskolelærere. Forskning viste at kun 40 prosent av lærerne hadde fagfordypning i det faget de underviste i. For å heve lærernes kompetanse, ble det organisert et spleiselag.

Fra 2012 dekker staten 50 prosent, kommunen 25 prosent og læreren 25 prosent av det det koster å gi læreren fagfordypning ved høyskole eller universitet. Prisen for ett år er stipulert til 62.500 kroner per lærer for kommunene.

STUDENT: Ellen Stordal er lærer og bibliotekar ved Borkedalen skole. Stordal var den eneste dette skoleåret som fikk dekket videreutdanning gjennom programmet Kompetanse for kvalitet. Her hjelper hun en elev med å finne igjen en bok. Foto: Hildegunn Mellesmo Aslaksen

— Kommunen må også dekke kostnader til reise, opphold og lærebøker. Vi har ikke sett oss råd til å sende flere enn én i år, forklarer rådgiver i sektor for skole og barnehage, Anette Sylta Sandberg.Hun skulle gjerne ha sendt flere lærere til videreutdanning.

— Hadde vi søkt om fem plasser, hadde vi sikkert fått fem plasser. Men det er nedskjæringene i budsjettet som gjør at vi ikke har søkt om flere, sier Sandberg.

- Synd

Det synes Ellen Stordal er synd. Hun er lærer for 1. til 4. klasse ved Borkedalen skole og bibliotekar ved skolens bibliotek. Dette skoleåret er hun den eneste i lillesandsskolen som har fått studere gjennom statens kompetanseprogram.

— Lillesand kunne ha hatt flere plasser, som de ikke har sett seg råd til. Og det er veldig synd, for lærere trenger absolutt kompetanseheving. For skolens del, elevenes del, og for lærerens del.

Stordal har tatt 30 studiepoeng (tilsvarer et halvt år) i faget Lesing 1, en praktisk rettet videreutdanning i lese- og skriveopplæring ved Universitetet i Stavanger.

— På dette studiet har jeg hatt tid til å fordype meg, og det er stilt krav til meg med innleveringer og eksamen. Jeg har rett og slett vært kjempefornøyd. Dette har absolutt vært nyttig for meg, sier Stordal.

Lotto

Hun har jobbet som lærer ved Borkedalen i 15 år. Rektor Susanne Lavik mener Stordals videreutdanning er nyttig for hele skolen.

— For Borkedalen skole er dette veldig bra. Jeg kan bruke Ellen godt til å spre kunnskapen godt her på skolen. Det er perfekt å ha en som studerer og jobber ved siden av.

Hun er kritisk til at ikke Lillesand vil bruke penger på videreutdanning av flere lærere.

— Jeg sitter litt i glasshus, jeg har jo vunnet i Lotto denne gangen. Men jeg ser ikke at det er den store effekten av at bare én får videreutdanning. Det har en individuell effekt, men at det har en effekt på lillesandsskolen, det nekter jeg å tro, sier Lavik.

Må svare

Petter Toldnæs fra Lillesand Venstre er også kritisk. Til neste bystyre vil han ha svar på hvorfor Lillesand ikke prioriterer videreutdanning.

— Venstre ønsker å trappe opp til fem studieplasser for lærerne i lillesandsskolen i løpet av valgperioden. Dette vil koste penger, men dette vil vi prioritere foran alt annet, sier Toldnæs.

— Kommunene som tror dette er så dyrt har ikke satt seg inn i regnestykkene. I den store sammenhengen er det peanøtter. Det er så lite fremtidsrettet at det er til å grine av, mener Hansson i Utdanningsforbundet.

Fylket

Til sammen har åtte lærere i Lillesand deltatt i kompetanseprogrammet siden oppstart i 2009. Flere kommuner benytter seg ikke av kompetanseprogrammet i det hele tatt (se fakta).

— I Aust-Agder regner vi med å få 3,8 millioner kroner fra staten for høsten, og 3,9 millioner kroner for våren til dette, og da skjønner du vi er fornøyde. Vi vil selvsagt at så mange som mulig skal benytte seg av denne ordningen. Jeg synes Lillesand er dyktige. Men når kassa er tom, er det ikke lett, sier Aud-Johanne Røren-Strand, seniorrådgiver hos Fylkesmannen i Aust-Agder.