FAKSIMILE: Dette er oppslaget i Fædrelandsvennen 2. april 1991 etter en skrekkelig ulykkespåske langs veien på Sørlandet der tre døde. Bildet viser Petter Backstrøm ved ulykkesbilen til sønnen Geir.
ULYKKE: Geir Backstrøm kjørte ut i sjøen ved Tregde i april 1991. Han hadde fulgte etter noen som hadde stjålet bensin. Foto: FAKSIMILE: SE & HØR

MANDAL: — Det handler ikke bare om å om ta vare på seg selv. I trafikkulykker rammes så mange, mange flere enn de som er direkte involverte. Tenk på familiene og vennene, sier Petter og Espen Backstrøm.

DØDE: Geir Backstrøm ble 18 år gammel.

I 1991 mistet de en sønn og en bror i en trafikkulykke ved Tregde i Mandal. Noen år senere ble Espen påkjørt av en bil mens han kjørte en motorsykkel i sentrum av Kristiansand. Han ble svært alvorlig skadet og preges ennå av ulykken.Tirsdag kveld skjedde nok en dødsulykke da en motorsyklist fra Vennesla kantet og omkom langs fylkesveien ved Bjelland i Marnardal.

Sist søndag omkom en 18 år gamle jente og en ble alvorlig skadet i en trafikkulykke i Birkenes.

I tillegg kommer alle som blir skadet i ulykkene som skjer på veiene i Agder-fylkene.

— Det ripper opp i sårene hver gang jeg leser om nye dødsulykker, særlig når unge mennesker er involvert. Da tenker jeg på hva de pårørende må gå gjennom av sorg og fortvilelse, sier Petter Backstrøm.

Tenker på sønnen

Han tenker fortsatt hver dag på sin sønn som ble 18 år, selv om det har gått 22 år siden ulykken ved Tregde. Geir Backstrøm hadde hatt førerkort i bare noen dager da han så noen stjele bensin ved Tregde Feriesenter som familien eide og drev. Han fulgte etter dem før han kjørte av veien, havnet i sjøen og druknet.

Ti år etter var Petters andre sønn, Espen, på mc-tur i Kristiansand da han ble påkjørt i siden av en bilist. Han fikk svært alvorlige skader i venstre bein, men legene på sykehuset klarte å redde det.

Men konsekvensene var store. Han måtte slutte på restaurant Egon, det ble for vanskelig med et skadet bein. Han måtte omskolere seg og slet i mange år med å kunne gå skikkelig igjen.

Preget i mange år

— Også for meg er det tungt å høre om dødsulykker hele tida. Jeg var tett på min bror, og tok ulykken hardt. Den preget meg i mange år etterpå, sier Espen.

Begge tror de er spesielt varsomme i trafikken i forhold til mange andre. De sender ingen sms mens de kjører og de stoler ikke på at andre overholder vikeplikten.

Dårlig E 39

Espen er selger og kjører 50.000 kilometer i året, de fleste langs det han mener er en elendig E 39. — Vi har alle et ansvar bak rattet, men også myndighetene har et ansvar for å bedre kvaliteten på våre veier, sier han.

De forteller begge at de ser mye uansvarlig kjøring. - Du sparer så utrolig lite på å kjøre over fartsgrensen. Det er skremmende å se hvilke sjanser folk tar for å komme noen minutter raskere fram, sier de.

Tøffe foredrag

I årene etter ulykkene var de aktive i ulykkesforbyggende arbeid gjennom Trygg Trafikk. De hadde mange tøffe foredrag for ungdom.

— Jeg vet ikke om det hjalp. Men jeg tenker at dersom vi forhindret at en ungdom ble skadet eller drept i trafikken og at titalls venner og slekt slapp å sørge, da var det verdt det, sier Petter Backstrøm.