KRISTIANSAND : — Dette blir uten tvil det nyeste og mest moderne flytårnet i Norge, sier lufthavnsjef Thomas Langeland til Fædrelandsvennen.

Bedre utsikt

Flytårnet blir hele 38 meter høyt, og rager dermed dobbelt så høyt som det eksisterende flytårnet på Kjevik. Kristiansand lufthavn har i flere år samarbeidet tett med luftfartsmyndighetene for å få til midlertidige løsninger ettersom dagens tårn ikke fullt ut tilfredsstiller myndighetskrav.

— Den viktigste endringen blir at vi nå får bedre utsikt til å observere flygninger som kommer fra nordsiden av rullebanen. Hittil har dette blitt gjort med et kamera fordi det gamle flytårnet er for lavt. Fremover vil vi også være bedre rustet til å slå alarm umiddelbart dersom et uhell skulle inntreffe, sier Langeland.

Kostbar affære

Prosjektleder i Skanska, Erik Sandnes, opplyser at byggeprosessen har vært både tidkrevende og kostbar.

— Det har vært en langtekkelig affære. Vi begynte i mai i fjor, og mye tid har gått med til å stabilisere grunnmuren slik at tårnet får en solid forankring. Grunnforholdene har vært en utfordring å jobbe med, og kan sammenlignes med en god gammeldags vannseng. Nå gjenstår et omfattende isoleringsarbeid og tekniske installasjoner, sier Sandnes, og legger til at tårnet vil få en prislapp på omkring 80 millioner kroner.

FREMTIDSFLYPLASS: Fra det nye kontrollrommet vil det bli kjørt i gang tre måneders prøvedrift før tårnet blir fullt operativt fra våren 2013. Prosjektleder Erik Sandnes og lufthavnsjef Thomas Langeland mener det er viktig at flyplassen bygges i et fremtidsperspektiv. Foto: Kjartan Bjelland

Etter planen vil det nye flytårnet være operativt fra og med våren 2013. Først må den gjennom tre måneders prøvedrift.— Det er mye teknisk utstyr som må utprøves før vi får endelig godkjenning fra luftfartstilsynet. Det gamle tårnet kan derfor ikke rives med én gang det nye er ferdigstilt, sier Langeland.

Innovative løsninger

Det 3200 kvadratmeter nye terminalbygget for utenlandstrafikk, som også inngår i utbyggingsplanene for flyplassen på Kjevik, har forventet byggestart etter nyttår.

— Skissene er klare, og nå venter vi kun på endelig vedtak fra investeringskomiteen i Avinor før vi kan gå i gang med anbudsrundene, forteller Langeland.

Foreløpig er Innovasjon Norge involvert i utformingen av terminalbygget for å få til mer innovative og kostnadseffektive løsninger. Blant annet er det lagt fram forslag av et bygg laget i tre.

— Kjevik begynner endelig å se ut som en ordentlig flyplass, og det er viktig at vi tenker både annerledes og nyskapende med tanke på å videreutvikle flyplassen for fremtiden, sier lufthavnsjefen.