MANDAL: Sørlandets Kompetansefond ber ordførerne jobbe hardere for å gjøre stamveinettet bedre, særlig mot Kristiansand.

— Det viktigste tiltaket for å forhindre uførhet, er bedre veier, er den overraskende meldingen fra direktør i kompetansefondet, Peter Klemsdal, til ordførere og rådmenn i lindesnesregionen.

Agderforskning har konkludert med at regionen står svakest i Vest-Agder når det gjelder antall uføre, svakt jobbtilbud og ensidig arbeidsmarked. Det som blant annet illustrer dette, er hvor mange arbeidsplasser som finnes i forhold til antall beboere mellom 18 og 66 år. Mens Kristiansand har 97 prosent, har Marnardal bare 58 prosent og Mandal 65 prosent.

Artikkelen fortsetter under bildet.

Direktør i Sørlandets kompetansefond Peter Klemsdal i Lindesnesrådet fredag. Hans budskap er at en bedre E 39 er det viktigste for å bedre levevilkårene i regionen. Bak f.v. mandalsordfører Tore Askildsen, mandalsrådmann Knut Sæther, lindesnesordfører Janne Fardal Kristoffersen, marnardalordfører Helge Sandåker, marnardalrådmann Hans Stusvik, åseralordfører Oddmund Ljosland, audnedalordfører Tønnes Seland, audnedalrådmann Kjell Hæåk, lindesnesrådmann Rune Stokke og åseralrådmann Ellen Håland. Foto: Jarle R. Martinsen

Tusen pendler

— Hver eneste dag pendler det 1000 mennesker i biler og buss fra Mandal til Kristiansand. De fleste har så attraktive jobber at de finner seg i å bruke to timer fram og tilbake. Men hadde veien vært bedre, slik at det hadde gått raskere, ville trolig flere hundre til funnet det verdt å pendle til Kristiansand, sier Klemsdal og fortsetter:

— Det er trasig for i Kristiansand er det masse jobber!

Men fordi det tar så lang tid å komme seg til Kristiansand, foretrekker svært mange å heller gå uten jobb. Noen blir også uføre, noe som igjen skaper dårligere levevilkår.

I en skvis

Klemsdals møte i går med Lindesnesrådet, som består av ordfører og rådmenn i Mandal, Lindesnes, Åseral, Audnedal og Marnardal, tok for seg levevilkårene i regionen. Disse kommunene har kommet i en skvis mellom Kristiansandsregionen og Listerregionen som har en mer dynamisk utvikling i arbeidsmarkedet enn kommunene i Lindesnes-regionen

— I Mandal er det stor mangel på jobber innen servicenæringene, blant annet handel og kontor. Vi anslår at kommunen burde hatt 200 flere slike arbeidsplasser, sier Klemsdal, og viser til at så mye som 90 prosent av kvinnearbeidsplassene er innenfor disse yrkene.

Klemsdals budskap overfor kommunene var derfor: - Dere må jobbe hardere for å bedre E 39. Det haster!

Tiltak overfor barna

Han foreslo dessuten to andre prosjekter i samarbeid med kompetansefondet. Det ene er å sikre tiltak overfor barna som sliter faglig og sosialt helt fra barnehagenivå.

— Det er utrolig viktig å få slutt på at barns problemer bare skyves videre til neste ledd – fra barnehage til barneskole, fra barneskole til ungdomsskole og fra ungdomsskole til videregående, sier Klemsdal.

Han vil dessuten at det settes i gang en prosess for å skape et mer variert næringsliv i lindesnesregionen.

- Veldig viktig for velferden

Samtlige ordførere i lindesnesregionen sier at de forstår hvor mye samveinettet har å si for velferden til befolkningen på alle vis.

— Derfor jobber vi hardt for å få en så god vei som mulig, sier blant annet Lindesnes-ordfører Janne Fardal Kristoffersen som er i den kommunen som sliter hardest med levekårsutfordringene.

Hun skal møte samferdselsministeren 9. mai der temaet er å få fortgang i utbyggingen av E 39 i Lindesnes.

— Vi vil kjempe for å få firefeltsvei, ikke tofelts slik vegvesenet vil, sier hun. Og mandalsordfører Tore Askildsen sier han skal møte ordførerne i Lindesnes og Søgne i 8. mai der trasévalget for E 39 er tema.

Utålmodigheten er sterk hos innenlandsordførerne.

— E 39-utbyggingen er svært viktig å få fart på, og særlig Mandal kan ikke lenger vente på andre i denne saken, sier marnardalordfører Helge Sandåker.

- Vei meget viktig

Samfunnsforsker ved UiA Jon P. Knutsen er helt enig i at det viktigste tiltaket for å bedre levevilkårene i Lindesnes-kommunene er en bedre E 39. - At folk kobles tettere på et større arbeidsmarked er svært bra for trivselen, sier han.

Det tar i dag omlag en time å kjøre fra Mandal til Kristiansand - vel og merke om man ikke stanger i rushet.

— Det er i overkant av hva mange finner verdt å gjøre og derfor foretrekker arbeidsledighet, sier Knutsen.

Vegsjef Johan Mjaaland vil ikke akkurat ha skylda for dårlige levevilkår sett i lys av kvaliteten på E 39. — Jeg skjønner at trivsel har med veistandarden å gjøre, men vi må leve med de bevilgninger som kommer fra staten, sier han.

Han er soleklar på en ting: - Blant andre ordførerne i lindesnesregionen har en viktig politisk jobb foran seg for å påvirke sentrale myndigheter til å bevilge pengene som trenges for å bygge ut E 39 mellom Kristiansand og Rogaland, sier han.

  • Vi vil kjempe for å få firefeltsvei, ikke tofelts slik vegvesenet vil