VANLIG SYN: Dette bildet ble tatt i mars i år i bunnen av Trybakken. Trailerne står og venter mens en annen trailer står og sperrer midt i bakken. Noen centimeter snø, og så var det stans. Foto: Jarle R. Martinsen
FULL STOPP: I Fidjebakken i Kristiansand oppstår det flere ganger problemer på grunn av snøfall. Brøytebilene ble stående fast i bilkøen ved dette tilfellet i mars i år. Foto: Kjartan Bjelland

VEST-AGDER: – Vi opplever at sjåfører som er ilagt kjøreforbud, setter seg bak rattet og forsvinner med en gang vi snur ryggen til. Derfor ser det ut som vi får til et pilotprosjekt hvor vi får bruke hjullås på vogntogene som får forbud mot å kjøre, sier Terje Bekker, områdeleder for trafikant og kjøretøy i Statens vegvesen.

Forrige vinter bød på store trafikale problemer langs E 39. Både i Fidjebakken ved Rige, Trybakken i Søgne, Vatnebakken i Mandal og Nulandsbakken i Flekkefjord ble trafikken stående bom stille etter at vogntog hadde kjørt seg fast.

– Forhåpentligvis får vi på plass en ordning hvor vi kan stille opp vogntogene i det ene feltet på E 39 øst for Tangvall. Ved å plassere dem tett inntil hverandre og sette hjullås på det første og det siste, har vi full kontroll på når de kjører videre, sier Bekker.

Blir stengt i år også

Han er likevel overbevist om at vogntog vil bli stående i flere av bakkene på europaveien også kommende vinter.

– E 39 er for dårlig. Med så mye trafikk blir det problemer i bakkene. Det er ikke til å unngå, men vi gjør det vi kan for å begrense problemene under de forutsetningene som er på veien, sier Bekker.

Før vinteren åpnes et ekstra felt opp Trybakken i Søgne. Likevel frykter Bekker at det blir "verstingbakken" i år.

– Kraftig snøfall der rundt rushtiden er veldig krevende. Kommer det mye snø får vi ikke brøytet på grunn av all trafikken, og da oppstår problemene, sier han.

Stopper vogntog fra Superspeed

Hver gang det er meldt snøvær tar vegvesenet kontakt med Color Line for å få oversikt over hvor mange vogntog som kommer med Superspeed fra Danmark.

– Vi ringer dem og sjekker. I fjor stoppet vi flere vogntog på kaia. Kommer det 20-30 vogntog fra Danmark når det er meldt snø, drar våre kontrollører ned på kaia. Men havna er liten, så det er ikke lett å gi 30 vogntog kjøreforbud heller. De må jo stå et sted, forklarer områdelederen.

– Det er ikke tvil om at det er flest utenlandske vogntog som kjører seg fast. Det er kombinasjonen av at vogntoget ikke er egnet for norsk vinterføre, og de utenlandske sjåførenes manglende erfaring med å kjøre på snøføre som gjør det, legger Bekker til.

– Blir stopp uansett

Tor Alf Høye, seksjonsleder for drift og vedlikehold i Statens vegvesen, sier at de tar problemet på alvor og har gjort tiltak for å bedre forholdene før vinteren setter inn.

– Vi har mer utstyr i beredskap. Det går raskt å fjerne selve vogntoget, men problemet er ofte å komme seg forbi den lange køen som oppstår med bergingsbil, sier Høye.

Flere veikameraer og hyppigere kontroller håper han også vil bidra til at fremkommeligheten langs E 39 blir bedre enn forrige vinter.

– Jeg tror tiltakene våre vil hjelpe. Men uansett hva vi gjør så kommer det til å bli stopp i bakkene i vinter også. Det er en del vogntog som er veldig dårlig egnet til å kjøre på vinteren, forklarer seksjonslederen.