KRISTIANSAND: – Jeg er skuffet over svaret som samferdselsministeren ga ordførerne i Kristiansand og fylkeskommunen. Det var rett og slett et utrolig dårlig svar, og jeg forstår ikke hvorfor hun ikke bare kunne bekreftet det tydelige løftet som ble gitt i august, sier Johnny Greibesland.

Fædrelandsvennen kontaktet torsdag Samferdselsdepartementet på nytt for å få et svar på hva Marit Arnstad egentlig har ment, men hun ønsket ikke å kommentere saken utover det som allerede var sagt.

– Ut ifra svaret som statsråden har gitt oss, kan det ikke forstås annerledes enn at løftet om 800 millioner kroner til å fullfinansiere den nye E 39-traseen mellom Breimyrkrysset og Brennåsen bare var en aksept for å kunne omdisponere penger fra andre veiprosjekter til formålet.

– Vi ble lovet 800 millioner kroner, men fikk null, sier Arvid Grundekjøn.

– Feil, statsråden lovte helt klart 800 friske millioner, sier fylkesleder Thor Jørgen Tjørhom i Vest-Agder Senterparti.

Han innrømmer imidlertid også at Marit Arnstad kunne ha formidlet dette tydeligere, og at departementet hennes kunne ha fulgt opp saken bedre i etterkant.

E 39 eller Gartnerløkka

– For oss er det mye viktigere å få orden på de store, trafikale problemene rundt Gartnerløkka, der trafikken fra E 18, E 39 riksvei 9, sentrum og ferjene møtes. Det er helt utelukket å bruke disse pengene på ny E 39 i Songdalen, sier Arvid Grundekjøn.

Johnny Greibesland mener også det er uaktuelt å ta penger fra andre prioriterte veiprosjekter i regionen, men står fast på at Marit Arnstad tydelig sa det var snakk om nye friske statlige penger fra udisponerte midler i NTP.

I intervju i Fædrelandsvennen 14. august sa statsråden at dersom regionen ville bruke de mellom 600 og 700 millionene som var satt av til midlertidige utbedringer på vestsiden av byen til en permanent og fullverdig veiløsning til 1,5 milliarder kroner, så skulle staten bidra med resten.

– Jeg skal ta tak i denne saken. Departementet og statsråden må jo kunne bekrefte hva som tidligere er lovet. Dette forstår jeg rett og slett ikke, sier Johnny Greibesland.

– Dette er politikk

Avdelingsdirektør Johan Mjaaland i Statens vegvesen region sør sier de må forholde seg til Nasjonal transportplan (NTP), og der står det ingenting om omprioritering av midler fra midlertidige prosjekter til en ny firefelts vei fra Breimyrkrysset til Brennåsen.

– Vi må forholde oss til offisielle dokumenter, som i dette tilfellet er NTP. Når det gjelder diskusjonen om hva statsråden har sagt eller ment, så er det politikk som andre får ta seg av, sier Johan Mjaaland.