– Elbiler bruker litium-batterier. De kjemiske stoffene reagerer med vann og effekten av brannen bare økes. Brannene kan ikke slukkes, bare dempes, sier brannsjef Jan Røilid i Kristiansandsregionen brann og redning til Fædrelandsvennen.

Det var E24 som gjennom et intervju med Jostein Ween Grav, sjefingeniør ved Direktoratet for samfunnsikkerhet og beredskap, brakte nyheten om at det er nærmest umulig å slukke brann i en elbil.

– Med de slukkemidlene vi har tilgjengelig i Norge, er det i prinsippet umulig å slukke en elbilbrann. Brannvesenet vil ha en mulighet til å kjøle ned og kontrollere brannen med store mengder vann, men de vil ikke kunne slukke brannen, sier Grav til nettstedet.

Brenne ut

Seksjonsleder for beredskap i KBR, Johnny Flæte, sier at de har veldig lite erfaring med elbilbranner. Foreløpig har ikke brannvesenet i Agder rykket ut på elbil-brann.

– Vi må trolig la biler brenne ut. Å kjøle ned batteriet med store mengder vann er det eneste vi kan forsøke, men det vil brenne ganske lenge uansett, sier Flæte til Fædrelandsvennen.

Vedlikeholder seg selv

Problemet er at litium-batterier frigjør oksygen over en viss temperatur. Dermed vedlikeholder brannen seg selv helt fram til brannvesenet får kjølt ned batteriet.

– Men det er en vanskelig jobb. Det viktige blir å hindre at brannen sprer seg, sier Flæte.