Er du en av mange som pleier å høre på radio i bilen? Når FM-nettet slukkes i 2017 eller 2019 blir det stille i bilen om du ikke har en DAB-mottaker.

— Hodepinen vår er DAB i bil. Selv om stadig flere bilprodusenter leverer DAB som standard i nye biler, regner vi med at rundt to millioner av landets to og en halv millioner personbiler vil kreve en ettermontert DAB-løsningen, sier daglig leder Ole Jørgen Torvmark i interesseorganisasjonen Digitalradio Norge.

Men det finnes angivelig en kur mot hodepinen.

Hodepinetabletten

— Hodepinetabletten er de ettermonterbare DAB-adapterne. Fra de helt enkle løsningene til rundt 800 kroner, til fullintegrerte løsninger til flere tusen kroner, sier Torvmark.

Vi liker ikke merkostnadene dette påfører bilistene. Jan Ivar Engebretsen, kommunikasjonsrådgiver i NAF

Han tror markedskreftene vil sørge for at antall tilbydere og bredden av adaptere øker raskt, og forteller at signalene fra bilbransjen er positive, og de ser et potensielt marked i at to millioner biler må digitaliseres.

— Utfordringen nå er å sørge for kunnskap og tilgjengelighet, slik at de som ønsker, får den hjelpen de trenger. Eksempelvis krever adapterløsningene en riktig montert antenne. Vi driver derfor i disse dager med ustrakt informasjonsvirksomhet ovenfor både bilorganisasjonene, forhandlere og verksteder, sier Torvmark, som tror mange kvier seg for å montere selv.

Tiny Audio C2 er en DAB-adapter for 12v tilkobling i bil. Foto: TT Micro

Hvor fort digitaliseringen av bilparken vi skje mener han er vanskelig å si.— Erfaringene fra overgangen til digital-TV viste at det alltid er noen som venter til siste liten og gjerne også til signalene er slukket, men målsetning er at de aller fleste har skaffet seg DAB-mottaker i bilen i god tid før slukking. I og med at så mange lytter på radio i bil, vil det også ha betydning for å nå kravet om at minst 50 prosent skal lytte digitalt i 2015 for at FM-slukkingen skal skje i 2017 og ikke i 2019. ## Frykter ikke dårlig dekning

Om digitalradio-generalen drømmer mareritt om frustrerte bilførere som klager over dårlig DAB-dekningen når FM-lukkingen er en realitet?

— Nei, DAB-nettene bygges med fokus på dekning der folk bor og kjører, og veidekningen har derfor vært svært sentral i planlegging av de nye nettene. De aller fleste vil oppleve betydelig bedre veidekning med DAB, uten sus og skrap og med et langt bredere programtilbud.

— Med en befolkningsdekning på henholdsvis 90 og 99,5 prosent for de kommersielle radiokanalene og NRKs kanaler, vil de aller fleste veier få dekningen. Generelt blir arealdekningen bedre med DAB. For NRKs DAB-nett blir arealdekningen lik den P1 har på FM (88 prosent) og for P4 øker den fra rundt 30 prosent i dag på FM til over 70 prosent i det nye kommersielle DAB-nettet,forklarer Torvmark.

Ulike egenskaper de to teknologiene i mellom vil kunne resultere i at noen opplever å DAB-dekning der de ikke hadde FM-dekningen, og vice versa.

Han understreker at overgangen til digitalradio handler om gi folk et bedre radioprodukt og mer innhold.

Liker ikke merkostnadene

klebeantenne-dT0nuPgsAk.jpg Foto: Amundsen, Geir

— Vi liker ikke merkostnadene dette påfører bilistene. Det sier Jan Ivar Engebretsen som er kommunikasjonsrådgiver i NAF.- Det som er mest beklagelig i denne sammenheng er at de som fronter DAB sier at man kun trenger en liten duppeditt til noen få kroner uten å nevne at det må monteres ny radioantenne for å få inn de nye signalene, sier Engebretsen.

NAF mener Digitalradio Norge har underkommunisert dette behovet.

Vi har hatt møter hvor vi har måttet sette antenneproblematikken mer på dagsorden. Mange biler har innebygget antenne. Disse må montere en glassantenne innvendig som gir den dårligste løsningen, eller borre hull i karosseriet for å montere en utvendig antenne for bedre mottakerforhold, forklarer Engebretsen.

- Kan lønne seg å vente

Fagdirektør for digitale tjenester i Forbrukerrådet, Finn Myrstad, mener forbrukerne ikke har noe valg om de fortsatt vil høre radio i bilen, og sånn sett er pålagt av staten å gå til anskaffelse av nytt mottakerutstyr.

— Myndighetene har derfor satt krav om at det blant annet må foreliggetilfredsstillende og rimelige løsninger for DAB i bil i løpet av 2015 for at FM-avviklingen skal kunne skje i 2017. Skjønt hva som er rimelig er vanskelig å si. Konkurranse kan gi lavere priser, og det kan sånn sett lønne seg for folk å sitte på gjerdet til de mener tilbudet er godt nok, sier Myrstad.

Tror ikke på internettradio

På spørsmålet om ikke internettradio vil kunne være et alternativ for digitalradio i bil, svarer daglig leder Ole Jørgen Torvmark i interesseorganisasjonen Digitalradio Norge et bastant nei.

— Uansett om vi snakker 3G, 4G eller smarte biler med trådløse nettverk, så er ikke Internett egnet som plattform for kringkasting. Manglende kapasitet og stabilitet i mottak, er stikkordene. Internett er primært et supplement som først og fremst er egnet til en-til-en kommunikasjon, og datatrafikkøkning i mobilnettene er allerede stor, sier Torvsmark.

Det har også vært snakk om DAB-dekning i tuneller.

Torvmark forteller at alle tunneler om i dag har FM-dekning vil få DAB. Det samme gjeldernye tunneler og alle tunneler over 500 meter. Mens det er Norkring som bygger ut DAB-nettene, er det Statens Vegvesen som er ansvarlig for utbygging av DAB i tunnel. Tunneler som får DAB vil ha like mange kanaler som man får inn på utsiden av tunnelen.

Digitalradio Norge avviser også NAFs påstander om at behovet for å montere antenner er blitt underkommunisert.

— Vi vil tydeliggjøre både overfor bilbransjen og forbrukere at nettopp antenneproblematikken har et hovedfokus i kommunikasjonen som vi har med bilistene. Det er et viktig moment som har kommet frem i lange og mange dialoger med bilbransjen, der også NAF er representert, sier kommunikasjonssjef Mari Hagerup.

— Vi har hatt mange møter med NAF, og har vi har etterkommet behovene som de selv peker på. Vi har lagt et ekstra fokus på antennemontering. Vi har utformet informasjonsbrosjyrer og -videoer om dette, noe vi gjør i samarbeid med NAF, sier Hagerup.

Har du erfaring med DAB-dekning bil? Send oss gjerne en e-post om dine brukeropplevelser

Fakta: DAB-dekning

FM-nettet er vedtatt slukket senest i 2019, og utbyggingen av de digitale DAB-radionettene som skal overta er allerede i full gang.

I løpet av 2014 vil de kommersielle radiokanalene få en befolkningsdekning på 90 prosent, mens DAB-nettet som skal kringkaste NRKs kanaler skal dekke hele 99,5 prosent av befolkningen. Arealdekning er noe lavere.