AGDER: I juni og juli mistet 162 sjåfører førerkortet på Agder-veiene. Det er hundre flere enn i fjor sommer.

— Det er klart at det er veldig trist at så mange blir tatt for å kjøre for fort. Samtidig skal vi være glade for at politiet luker ut de farlige i trafikken, de vi ikke vil ha der.

Rath 2.jpg Foto: Torstein Øen

Det er ikke politiets feil at så mange mister førerkortet, dette er et resultat av idiotisk bilkjøring, sier Ole Rath , distriktsleder i Trygg Trafikk Vest-Agder.

Han synes likevel tallene er trist lesning, og håper ikke det innebærer en holdningsendring blant norske sjåfører.

— I flere år nå har ulykkestallene vært på vei nedover. I år er de på vei oppover igjen. De må ikke være slik at de gode tallene snur fordi vi tror vi har gjort en god nok jobb. Nå er det viktig at alle krefter samles og gjør en ekstra innsats for å snu trenden igjen, mener Rath.

Skremt av voksne menn

Han synes det er skremmende at godt voksne menn er i ferd med å ta igjen de unge mennene i råkjøring.

— Det er svært betenkelig at så mange i den alderen blir tatt. Vi voksne mannfolk må gå i oss selv. Mange av oss har ungdom som snart skal ta sertifikatet selv. Vi skal lære poden å kjøre bil, og så kjører vi selv som idioter. Nå må vi begynne å oppføre oss i trafikken og vise oss som gode rollemodeller, mener Rath.

Ifølge UP-sjef Øystein Krogstad er menn i dyre, fine biler overrepresentert på råkjører-statistikken. Rath synes ikke fin bil er unnskyldning for å kjøre for fort.

— Jeg har selv en fin bil, men min bil har ingen problemer med å holde fartsgrensen, sier han.

- 110-120 er villmannskjøring

Fardalsbakken i Lindesnes har blitt denne sommerens verstingestrekning i antall beslaglagte førerkort. I kommentarfeltet under saken på fvn.no har flere påpekt at det er eneste stedet det er mulig å kjøre forbi på en stund.— Det er sånn at hvis du skal kjøre forbi en som kjører i 80, må du selv holde 90. Det mister du ikke førerkortet på. De som kjører i 110-120 driver ikke med forbikjøring, det er villmannskjøring, mener Rath.