STILLE: Herefoss stasjon er i dag en stille plass der togene suser forbi. Men en gang var stasjonen et trafikknutepunkt med hele åtte ansatte. Det ble slutt på betjent stasjon i 1978, og i 1989 opphørte passasjertrafikken. Nå skal det tas et nytt initiativ for å få togene til å stoppe.
ØNSKE: Både Inga Halvorsen og Kristen Rosåsen har et sterkt ønske om togstopp på Herefoss. - Det hadde vært veldig greit! Jeg brukte toget en god del før, sier Inga, mens Kristen er litt skeptisk til at ønsket blir oppfylt. - Jeg husker det kom nattbuss opp fra Lillesand til toget, bussen var stufull, sier Rosåen. Som legger til at han ikke er fornøyd med slik stasjonsområdet ser ut i dag. Det trengs asfaltering, mener han.

BIRKENES: — Av alle de kommunene som Sørlandsbanen går gjennom, er det, etter det jeg kan se, bare Birkenes som ikke har noen form for stopp. Togstopp vil ha stor betydning for de indre bygdene, og stasjonene vil ha et stort omland, sier ordfører i Birkenes, Arild Windsland (H).

Eva Aabel Retterholt (Sp) ønsker nå gjenåpning av togstopp i kommunen, og et lite arbeidsutvalg skal lage en strategi for å få togene til atter å stoppe i Birkenes. Både på Fidjetun og på Herefoss ble togstoppene droppet i 1989.

TORALF HALVORSEN: - Det hadde vært greit å hatt et stopp, men vi er vel for få mennesker. Og jeg vet ikke hvor nødvendig det er, alle har jo bil. Men det er klart at det hadde vært fint om toget stoppet. Tidligere hadde vi lokaltog her.
TORBJØRN KROGSTAD:- Jeg bor i Lillesand, så jeg vet ikke hvor meningsberettiget jeg er! Men jeg ville ikke selv ha kjørt opp til Herefoss for å ta toget derfra, det blir for tungvint og tar for lang tid. Tog tar tid. I Lillesand har vi jo mange ekspressbusser. Kanskje blir det mer aktuelt å ta toget den dagen Sørlandsbanen kobles sammen med Vestfoldbanen.
ASLAUG MOLDAL: - Jeg synes det hadde vært veldig greit med togstopp, helst på Herefoss. Jeg ville nok brukt toget en del, helst til Oslo. Det er behagelig å ta toget, jeg liker det. Det er rett og slett koselig.
GUNN SUGGELIA: - Fint at saken tas opp. Blir det til at skal jeg til Oslo, kjører jeg for det meste selv. Eller tar fly. Det blir lite tog, det er for tungvint slik det er nå.

I dag går toget svært langt uten et eneste stopp. Nå er riktignok deler av strekningen preget av øde skogområder, men særlig Herefoss var i sin tid et gammelt trafikknutepunkt med bussforbindelser til togstoppene. Her er også stasjonsbygningen intakt, mens området rundt trenger oppussing med asfalterte parkeringsplasser.

— På Herefoss ligger alt til rette

— Dere ønsker stopp både på Herefoss og Fidjetun. Dere burde kanskje heller kjempet for ett stoppested, Arild Windsland?

— Det kan godt være det er mer realistisk med ett stopp. Det er fordeler og ulemper med begge plasser. Det er viktig at både Herefoss og Vegusdal med Fidjetun er med på dette, slik at vi ser helheten. På Herefoss ligger alt til rette, det er bare å forlenge perrongen litt. På Fidjetun er det meste fjernet, så der må det investeres mer.

— Omlandet er stort?

— Helt klart. Og skal toget få passasjerer, må de jo stoppe for å plukke opp folk. Man må være på tilbudssiden og ikke på begrensningssiden. NSB må tenke: på hvilken måte kan vi skaffe oss nye kunder? Er det med flere eller færre stopp? Og to timers frekvens, som det jobbes med nå, betyr at det blir så mange avganger at et og annet stopp ikke vil være noe problem. For de som kjører til toget har vi masse parkeringsplass - helt gratis! sier Windsland.

- Får ta en samtale

Lars Kristian Stendal, regional plan- og utviklingsdirektør i Jernbaneverket, sier:

— Vi har i dag ingen planer om å opprette togstopp der. Men så kan jo kommunen gjøre et godt arbeid i forkant, og rette en henvendelse til oss. Så får vi ta en samtale.

— Hvor mye tid taper et tog på å stoppe?

— Det tar nok ofte tre-fire minutter. I tillegg har du den tiden toget står i ro. Vi er avhengig at ting skal gå i hop der togene møtes. Forsinkelser på ett tog kan forsinke andre tog enda mer, sier Stendal.

Dag Brekkan, salgs- og markedsansvarlig i NSB, sier at de stopper der det er markedsgrunnlag for det.

— Men det betinger at kommunen og fylket gjør en undersøkelse på om det er mulig å stoppe der. Jeg tror Jernbaneverket har et minimum på 20.000 av- og påstigninger for at det skal være mulig å opprette nytt togstopp. Så per i dag har jeg ikke tro på at det er markedsgrunnlag for å stoppe. Ellers har vi ikke lov å stoppe på disse stedene, fordi det ikke er foretatt risikovurdering på stasjonene.