VURDERER SALG: Komiker Rune Andersen bor fast på Randøya. For første gang på seks år vurderer han nå å selge huset. – Det lar seg umulig kombinere med jobben min uten rutebåter på kvelden, sier han. Foto: Tore André Baardsen
FLYTTER OM VINTEREN: Adrian (7, t.v.), Philip (7), Synne (10) og Emma (4) flytter sammen med pappa Frode Bjorvand til fastlandet i vintermånedene. Foto: Tore André Baardsen
LEVENDE ØY: Over halvparten av øyas fastboende er under 18 år. De siste årene har flere barnefamilier flyttet til øya. Arvid Kristensen ser etter noen av ungene mens de voksne diskuterer i skolestua. Foto: Tore André Baardsen
TURISTMÅL: – Motorduren går i ett gjennom her om sommeren. Jeg tror sundet mellom Randøyene er Sørlandets mest besøkte etter Dyreparken, ler Kristiansen. Foto: Tore André Baardsen

KRISTIANSAND: – Det går rett og slett ikke å bo her ute uten et hurtigbåttilbud på kveldstid. Jeg jobber kun på kveldene. Når det er ti minus, fortøyningen er stivfrossen og stormen står rett inn er det med livet som innsats jeg alene legger ut på tur til huset mitt, sier Rune Andersen.

Siden oktober har Randøyene midlertidig vært uten rutebåt på kveldstid og i helger. Han er oppgitt over at Agder Kollektivtrafikk (AKT) har besluttet å kutte alle ruter fra Kongshavn i Randesund til Østre og Vestre Randøy. Kun tilbud om den lovpålagte skoleskyssen blir værende.

Andersen jobber stort sett bare kvelder og må belage seg på flere netter på hotell på vinteren.

– Det skjedde ofte i vinter. Været var for ekstremt til at jeg kunne legge ut med båten. Det ble mange overnattinger på hotell, minst ei natt i uka, forteller komikeren.

Må bryte loven

Andersen kjøpte bolig på Randøyene for seks år siden. Den gang var det solide rutebåttilbudet en av hovedgrunnene til at han valgte å bli øyboer.

– Kommunen argumenterte da med at de ønsket å bevare Randøyenes fastboende. Dette er den siste øya uten fastlandsforbindelse i Kristiansand som har fastboende. De kutter livsstrengen ved å kutte rutebåtene. Jeg vil jo gjerne bli boende her, men det er vanskelig, sier Andersen.I Kongshavn får han kun lov å fortøye båten i 48 timer. Det er praktisk umulig for komikeren.

– Jeg jobber for tiden i Stavanger. Da er jeg borte fem dager av gangen. Når jeg kommer hjem går det ingen rutebåt. Derfor er jeg tvunget til å bryte denne regelen. Dette er første gang på de seks årene at jeg vurderer å selge huset, sier han oppgitt.

Ferierer på fastlandet

Frode Bjorvand bygget sammen med kona hus på Randøyene for åtte år siden. De har flyttet på land om vinteren.

FLYTTER OM VINTEREN: Adrian (7, t.v.), Philip (7), Synne (10) og Emma (4) flytter sammen med pappa Frode Bjorvand til fastlandet i vintermånedene. Foto: Tore André Baardsen

– Vi leier et hus på fastlandet fra desember til mars. Med fire unger er det mye som skjer. Jeg har måttet kjøre båt fram og tilbake hele tiden. Om vinteren er det faktisk ikke mulig. Kuttene i skysstilbudet var dråpen, sier Bjorvand.I kulda er det enkelte ganger ikke engang mulig å få løs båten. Derfor har han og familien valgt å bruke penger på å leie hus på land i vintermånedene.

– Dette blir vår ferie. En slags lang hyttetur. Noen drar til syden, mens vi drar til fastlandet. Vi måtte prioritere, sier han.

Glemmer vinteren

Bjorvand synes det stort sett er idyllisk å bo på øya. Men akkurat vintermånedene gjør at det blir vanskelig med fire unger som driver med fritidsaktiviteter.

– Folk sier hele tiden at Randøyene må være et idyllisk sted å bo. Det er det absolutt. Men de glemmer vinteren. Ingen har villet bytte hus med meg på vinteren, sier Bjorvand.

LEVENDE ØY: Over halvparten av øyas fastboende er under 18 år. De siste årene har flere barnefamilier flyttet til øya. Arvid Kristensen ser etter noen av ungene mens de voksne diskuterer i skolestua. Foto: Tore André Baardsen

– Jeg blir matt over de som snakker om hvor viktig det er å bevare kystkulturen, men likevel møter vi denne typen motstand gang på gang, forklarer han.

Dyrere og dårligere

Mandag kveld holdt Randøyene velforening allmøte i skolehuset. Leder Pål Karsten Kristensen åpnet med å informere om bakgrunnen for at tilbudet kuttes.

– Han som hadde kjøring av hurtigbåten ble syk og måtte kaste inn håndkleet. Da fikk AKT kun inn ett anbud og måtte gå for det. I det fikk de ikke råd til skyss utover lovpålagt skoleskyss, fortalte velforeningslederen.

I tillegg til at skysstilbudet strammes inn blir også billettene dyrere.

– Prisen med rabatter ligger nå på cirka 12 kroner. Fra høsten av vil den bli 20 kroner. Man reduserer altså tilbudet og øker prisen, sa Kristensen.

Øyboerne har de siste to årene kjempet mot byens nest høyeste eiendomsskatt og mot å betale store deler av vedlikeholdet på Kongshavn brygge. Nå mobiliserer de for tredje gang.

– Vi har kjempet to store kamper på to år. Nå skal vi kjempe hardt ei gang til, vinne fram og forhåpentligvis får vi da være i fred, avsluttet velforeningslederen møtet med.