LILLESAND: — Veivesenet spiller hasard med uskyldige bilisters liv. Etter så mange alvorlige ulykker i denne svingen, skulle svingen ha vært utbedret. I det minste burde den vært merket som særlig farlig og fartsgrensen satt ned til 50 kilometer i timen, sier Johansen.Selv kjører han daglig mellom Kristiansand og sitt arbeidssted på Møglestu videregående skole i Lillesand. Etter de siste ulykkene er han redd hver gang han kjører gjennom svingen ved Vestre Vallesverd. Han er redd det skal komme en trailer sidelengs gjennom svingen og at han skal bli truffet. Ved ett tilfelle var han en hårsbredd fra en ulykke.- I protest mot veivesenets unnfallenhet oppfordrer jeg alle som kjører mellom Lillesand og Kristiansand til å ta den gamle grusveien mellom Fjordkroa og Trøe. Selv om veien er smal og svingete, er den mindre farlig enn E 18-svingen, sier Johansen.I mars kom den 54 år gamle lektoren midt oppi en dødsulykke. En kvinne fra Søgne ble drept da bilen hennes ble truffet da armen på en kranbil løsnet fra festet og svingte ut. Han lå rett etter kranbilen, og holdt på å bli truffet da kranarmen svingte tilbake.- Det var en grusom opplevelse, men jeg har prøvd så godt jeg har kunnet å bearbeide de sterke inntrykkene. Etter den tid har det skjedd to ulykker i svingen.I august mistet føreren av en mobilkran kontrollen i svingen og skrenset nedover bakken. Før den stoppet ute på jordet knuste krana busskuret i veikrysset. Til alt hell var det hverken andre biler i bakken eller folk i busskuret.- Jeg passerte stedet like etter ulykken, jeg så bilen på jordet og det knuste skuret. Jeg ble dårlig bare ved tanken på hva som kunne ha skjedd. Og nå har det skjedd en dødsulykke igjen, sier han.Johnsen sier at sjåførene av kranbiler og vogntog må ta ansvar for ulykkene. Samtidig mener han det er noe feil med veien.- Svingen er ikke dossert. Her kan ikke veivesenet fraskrive seg ansvar ved å skylde på at sjåførene ikke avpasser farten etter forholdene. Det har skjedd mange ulykker her, så hvorfor er ikke noe blitt gjort for å forhindre ulykkene? spør Fritz Johansen.Han mener svingen må bygges om. Enten rettes ut eller dosseres slik at den tåler fartsgrensen på stedet, 70 km/t. Inntil det gjøres må ulykkespunktet skiltes bedre, og farten må ned til 50 km/t.- De fleste bilister overholder fartsgrensene. Men hva hjelper det når vi svever i livsfare fordi veivesenet ikke har satt opp et skilt med lavere fart i svingen? sier han.Veivesenet skal sette opp pekere som varslet krapp sving. Johansen tror ikke det er nok, det er farten som er for høy.