kristiansand: — Første halvår 2003 var svakt. Andre halvår var godt, og så langt i år har trenden fortsatt. Vi håper den varer, sier Per Helge Gumpen (41).Han insisterer på å bli titulert som «bilforhandler», selv om han møter Fædrelandsvennen i egenskap av øverste, daglige leder for Sørlandets klart største bilkonsern. Nedenfor er regnskapstallene for konsernoverbygningen Gumpen Bildrift AS ført opp, det samme gjelder for de fem aktive forhandlerselskapene under Gumpen-paraplyen. Men det er flere; et karosseriselskap og det nå sovende Bil & Fritid AS under Gumpen Bildrift AS, dessuten et søster-konserselskap som eier de bilrelaterte eiendommene og et annet som eier andre eiendommer. I tillegg har Gumpen-systemet overtatt motorsykkelforhandleren Oves Yamaha Senter AS i Sørlandsparken, pluss at deleide Gabrielsen Marine har begynt å forhandle kajakker i tillegg til fritidsbåter. (Via Gabrielsens båtmotorer er det også en forbindelse til Yamaha, for øvrig.)I sum: Gumpen-konsernet, som nå styres av tredje generasjon, er både mangfoldig og svært. På bil alene begynner det å lukte en halv milliard kroner i omsetning.- Stordrift er ikke nok. En viss størrelse og tyngde er riktignok nødvendig for å klare seg i bilbransjen i dag, men det trengs mer for å gjøre det godt, poengterer Per Helge Gumpen og ber om å få sende en hilsen til de 145 ansatte i konsernet. Vekst

425 millioner kroner endte den samlede bilomsetningen på i 2003. Det var opp nesten fem prosent og drahjelpen kom primært fra den største enheten: VW- og Audi-forhandleren Gumpens Auto Vest AS. Men den solide resultatfremgangen på konsernbasis - fra pluss 2,2 millioner kroner til pluss 7,1 millioner - stammet fra andre deler av systemet. Særlig utmerket Gumpens Auto Mandal seg, samtidig som underskuddet i C. Lehne Auto i Lyngdal ble kraftig redusert i forhold til 2002.- Det er to år siden vi overtok der borte. Vi har omorganisert en del og begynner å se resultater, bemerker Per Helge Gumpen.Et annet grep er at Skoda nå er lagt inn i G-Bil AS sammen med Chrysler, Jeep og Seat. Bil & Fritid AS, som tidligere forhandlet Skoda, er som nevnt blitt et sovende selskap. Bygget i Sørlandsparken som huset Bil & Fritid er omdefinert til utleiebygg.I samme hus som G-Bil holder til, ligger også Sørlandets Bilsenter AS. Nissan-forhandleren slet i fjor også.- Vi er ikke fornøyde med utviklingen der, selv om det var et ekstraordinært preg over noen av kostnadene i fjor. Varebilserien til Nissan viser imidlertid pen utvikling, kommenterer Gumpen.Han legger til at det ser bra ut for store Gumpens Auto Vest i år. I fjor sommer omtrent, da folk begynte å stole på at renten vil holde seg lav fremover og at de ikke ville bli permittert, løsnet bilsalget. Medvirkende var nok også at Norge har en av Europas eldste bilparker.- På landsnivå er bransjen opp 28 prosent hittil i år, i Kristiansand noe mer. Men da må vi huske at vi sammenligner med et svakt år, understreker bilforhandleren. Som jo selv fikk et svakt år i 2002. Strukturendringer

Gumpen forteller at i Tyskland har 30 prosent av VW- og Audi-forhandlerne forsvunnet de siste par årene. Strukturendringene er blitt fremskyndet av innstrammingen i det konkurransehemmende, europeiske «gruppeunntaket».- I Norge er det blitt færre Audi-forhandlere. Vi ser trekk lokalt også; Opel, Saab og BMW har fått nye forhandlere i Kristiansand, vi har flyttet Skoda til G-Bil for å kunne utnytte ressursene bedre. Kravene til kapital, verkstedkvalitet og systematisk kundeoppfølging er blitt mye strengere enn før, sier Per Helge Gumpen.Dermed gir han stikkordet «kapital». Det er en ressurs det tydeligvis ikke sløses med i Gumpen-konsernet. I Gumpen Bildrift AS har man valgt ikke å ta opp langsiktig gjeld i det hele tatt. Når i tillegg hele overskuddet etter skatt tas ut som utbytte og følgelig står oppført i balansen som kortsiktig gjeld, fremstår betalingsevnen som presset. Men at Gumpen-systemet er solid, og fullt i stand til å gjøre opp for seg, hersker det neppe noen tvil om.rune.reinertsen@fedrelandsvennen.noFRA REGNSKAPETGumpen Bildrift AS (konsern)20032002Inntekter425,3406,6Ord.avskrivninger5,65,7Driftsresultat7,83,6Resultat før skatt7,12,2Anleggsmidler30,630,5Omløpsmidler67,671,6Egenkapital21,321,3Langsiktig gjeld1,81,8Kortsiktig gjeld75,078,9InntjeningKKBetalingsevneLLEgenkapitalandelJJ(Alle tall i mill. kroner)FRA REGNSKAPETGumpens Auto Vest AS20032002Inntekter258,7236,8Ord.avskrivninger2,62,2Driftsresultat6,47,9Resultat før skatt6,37,9Anleggsmidler15,713,5Omløpsmidler34,638,5Egenkapital15,915,8Langsiktig gjeld1,11,0Kortsiktig gjeld33,435,3InntjeningKKBetalingsevneKKEgenkapitalandelJJ(Alle tall i mill. kroner)FRA REGNSKAPETG-Bil AS20032002Inntekter47,240,6Ord.avskrivninger0,40,3Driftsresultat1,10,3Resultat før skatt1,00,2Anleggsmidler4,71,5Omløpsmidler11,97,9Egenkapital4,94,5Langsiktig gjeld0,20,2Kortsiktig gjeld11,54,8InntjeningKKBetalingsevneKJEgenkapitalandelJJ(Alle tall i mill. kroner)FRA REGNSKAPETSørlandets Bilsenter AS20032002Inntekter33,433,6Ord.avskrivninger0,60,6Driftsresultat-0,50,1Resultat før skatt-0,6-0,1Anleggsmidler1,82,1Omløpsmidler5,34,7Egenkapital3,13,2Langsiktig gjeld0,30,2Kortsiktig gjeld3,73,4InntjeningLLBetalingsevneJJEgenkapitalandelJJ(Alle tall i mill. kroner)FRA REGNSKAPETGumpens Auto Mandal AS20032002Inntekter29,627,9Ord.avskrivninger0,40,4Driftsresultat2,00,4Resultat før skatt2,00,2Anleggsmidler1,81,7Omløpsmidler5,35,5Egenkapital1,21,2Langsiktig gjeld0,00,0Kortsiktig gjeld5,85,9InntjeningJKBetalingsevneLLEgenkapitalandelKK(Alle tall i mill. kroner)FRA REGNSKAPETC. Lehne Auto Lyngdal AS20032002Inntekter50,441,5Ord.avskrivninger0,60,5Driftsresultat-0,3-1,8Resultat før skatt-0,6-2,5Anleggsmidler4,03,7Omløpsmidler6,912,7Egenkapital1,01,3Langsiktig gjeld0,50,4Kortsiktig gjeld9,414,7InntjeningLLBetalingsevneLLEgenkapitalandelKK(Alle tall i mill. kroner)