KRISTIANSAND: Politikerne misliker koblingen mellom bompenger og arbeid med bussmetroen. — Det er ikke aktuelt. Det er vedtatt at bompengene skal brukes til å bygge vei. Nå går det over alle støvleskaft når det gjelder bruken av bompenger, sier gruppeleder Olaf Messel i Demokratene. Torsdag skal byutviklingsstyret behandle en sak om å styrke plankapasiteten i teknisk sektor. Til sammen er det behov for å skaffe minst fem-seks millioner kroner fram til 2007. Teknisk direktør mener de fleste pengene må skaffes over vanlige budsjetter. I saken antyder han at planarbeidet for den permanente bussmetrostasjonen på Lumber vil koste 400.000 kroner. Om finansieringen av akkurat dette heter det: «For eksempel kan bompengefinansiering være aktuelt for planleggingen av metroknutepunktet i Vågsbygd». - Vi har ikke foreslått noe, men vi peker på muligheten for å få inn det planarbeidet vil koste, sier sjefsarkitekt Arne Bulie hos teknisk direktør. - Er du redd dette kan bli oppfattet som misbruk av bompengeordningen? - Jo, det kan kanskje hende. Men dette er ikke et forslag. Det er en illustrasjon av at det kan være mulig å finansiere planarbeidet slik. Det er bare planarbeidet det er snakk om, ikke selve byggingen av stasjonen, sier Bulie. - Det bekymrer meg virkelig at det virker som om mer og mer skal finansieres med bompenger. Det er ikke lov å bruke bompenger til drift. Dette er vel drift, siden det dreier seg om lønnsmidler, sier gruppeleder Anne Ma. Timenes (KrF). Gruppeleder Bjarne Ugland (Ap) har denne kommentaren: - Jeg ser at administrasjonen gjerne vil peke på de mulighetene som finnes for å skaffe finansiering. Men det betyr ikke at vi vil akspeptere alt. Vedtaket om bompengene har vært behandlet i Stortinget. Dersom vi skal utvide grunnlaget for å kreve inn bompenger, må vi til Stortinget med en ny sak. Jeg kan ikke tenke meg at vi gjør det for 400.000 kroner. Nei, dette er ingen løsning. I Høyre ber både gruppelder Tore Austad og nestleder Inger Skeie Hansen i byutviklingsstyrets om betenkningstid. - Alt som har med bom å gjøre, er såpass intrikat at vi må drøfte det i partiet først, sier Skeie Hansen. - Dette er en prinsippiell sak, fordi bompenger fortrinnsvis skal gå til det som har med vei, tunnel og gang- og sykkelveier å gjøre. Så dette må vi diskutere i gruppa, sier Tore Austad. Ifølge økonomiansvarlig Trond Egil Åknes i bompengeselskapet vil det bare ta to-tre dager å få inn 400.000 kroner.jon.s.karterud@fedrelandsvennen.no