KRISTIANSAND: — Det er sikkert mange som ser på dette som litt sært. Men for den som blir grepet av basillen er dette bare moro i et trivelig miljø. Skikkelig spennende kan det også være. Det sier Arvid Bjørnestøl. Han er leder for Kristiansand modellspeedbåtklubb. Den teller pr. dato fire aktive medlemmer. Men rundt om i byen og distriktet skal det angivelig være mange som har modellbåt, med tilhørende motor og radiostyring, uten at de er aktive utøvere av sporten.Lavt medlemstall er ingen hindring for Kristiansand modellspeedbåtklubb. Forrige helg sto klubben som arrangør av tredje runde i norgescupen i denne sporten. - I Kristiansand er vi heldige. Vi har permanent bane på Mjåvann. Der kan vi boltre oss så mye vi vil, både under konkurranser, og for rent trening, i helger og ellers, sier han.Litt tilrigging blir det likevel i forbindelse med en runde i norgescupen. Bl.a. må man sørge for at det er mat og drikke å få kjøpt. Det er jo viktig.Men først og fremst dreier dette seg om båt og motor. Og kombinasjonen av disse.- Dette er først og fremst en hobby for dem som er litt teknisk interessert, sier Jarle Larsen fra Svelvik. En halv millimeter feil på skroget kan være forskjellen mellom seier og fiasko. Motor og skrog må også trimmes og passe til hverandre. - Det er lite som skal til for å gi det riktige løft i båten. Eller forårsake at «løftet» blir borte, sier han. Mange vil lure på om dette er en kostbar hobby.- Det er helt avhengig av hvilket nivå du legger deg på. Hva slags ambisjoner du har, sier Kjell Gunnar Noddeland fra Mandal. Han har drevet sporten til det aller ypperste, og kan skilte med fire seire i VM, sju sølv og en bronse. Han har som mål å vinne VM også i år.Under samlingen på Mjåvann forrige helgen var han mest opptatt av å teste ut riktig motor. Det skjedde i tett samarbeid med importøren av den italienske modellmotorprodusenten CMB. - Jeg er heldig og får kostnadene til motor og tilbehør dekket. En nybegynner bør legge lista noe laver, smiler han.Noddeland mener at en som ønsker å begynne med denne sporten, bør satse på å kjøpe brukt båt, motor og radiostyring.- Man får bra utstyr for et sted mellom tre og fem tusen kroner, sier han. Det er en investering stor nok når du vil finne ut om dette er en fritidsbeskjeftigelse som passer deg og ditt lynne, mener verdensmesteren.Også i denne sporten er det snakk om flere klasser. Det finnes ulike typer båter. Et-skrogsbåter, katamaraner og båter med uteliggere. Så er det ulike motorstørrelser. Motorytelsen varierer fra 3,5 kubikk (kb) og opp til 35 kb. Det siste tilsvarer om lag 6 hestekrefter. Og det i en båt på 1,6 meter. Bare for sammenlikningens skyld - du skal ikke mange år tilbake i tid før ei sørlandssjekte på 18-20 fot hadde en motor på fire-fem hestekrefter. Marna eller FM. Da tok det tid å forflytte seg. Modellbåten fyker av sted.