LILLESAND: — Det blir selvsagt teori, men en midtdeler kunne forhindret at tilhengeren kom over i motgående kjørebane, sier overingeniør Kjell Pedersen ved Aust-Agder vegkontor.Midtsperrer har nettopp til hensikt å hindre at kjøretøyer kommer over i motsatt kjørebane. Avhengig av hvordan en slik sperre er utformet, ville trolig den løse tilhengeren ha skrenset fremover i fartsretningen og til slutt stoppet av seg selv.- Vi vet på det nåværende tidspunkt ikke så mye om hvordan tilhengeren kom. Kan hende ville den ha tippet over en eventuell midtdeler og dermed kommet over i den andre kjørebanen, sier Pedersen.- Er svingen der ulykken skjedde ulykkesbelastet?- Vi har meg bekjent ikke registrert ulykker her tidligere. Det er svingen like øst for avkjørselen til Høvåg vi har hatt dødsulykkene tidligere, sier Kjell Pedersen. Han sier at det er en kjent sak at mange trailere kjører «taktisk», det vil si at de kommer ut av den ulykkesbelastede svingen før avkjørselen og speeder på for å få økt fart opp bakken mot sletta på Vallesverdmyra.På ulykkesstedet har E 18 samme standard som resten av E 18 gjennom Lillesand. Vegvesenet arbeider med en gang- og sykkelsti på høyre side av østgående kjørebane. Det er en betongfender mellom E 18 og det som skal bli gang- og sykkelvei. Hvis det ikke hadde vært en fender, der kunne de to personbilene hatt en mulighet til å vike unna for tilhengeren som kom farende.Men Pedersen understreker at også dette er teori. Sannsynligvis kom tilhengeren så fort på de to personbilene at de ikke rakk å reagere før den fatale kollisjonen.- Brede veiskuldre og gang- og sykkelveier gir en mulighet for å vike unna. Vi tilstreber en tre meter bred grøft mellom veibanen og gang- og sykkelveier slik at det skal være mulig å svinge ut i nødssituasjoner. For at det kan skje kan vi selvsagt ikke ha en fender langs veibanen, sier Pedersen.- Har slike ulykker skjedd tidligere?- Vi hadde en ulykke tidligere i år på E 18 hvor en trailer mistet tilhengeren, men årsaken var nok en annen enn i tilfellet tirsdag. Jeg har snakket med kolleger andre steder som forteller at det ikke er så veldig uvanlig at trekkvogner mister hengeren, sier Kjell Pedersen.