KRISTIANSAND: Etter et halvt år til kai i Kristiansand skjedde det endelig noe med skipet, som forlengst var forlatt av mannskap og kaptein. Den tyske delegasjonen var fast bestemt på å innløse krav og dra hjem med 2000-tonneren.— Vi visste at noen hadde ødelagt inventar og forsynt seg med visse maritime ting. Men vi ante ingenting om at også maskinen var sabotert. Om dette er gjort av ubudne gjester eller av mannskapet som dro i frustrasjon, aner ikke jeg. I alle fall er skadene så store at tyskerne droppet enhver tanke på kjøp.Dersom havnedirektøren får oppfylt ønsket om tvangsauksjon, må alle kreditorene redusere sine krav. Havnevesenets eget krav er blitt til nær 60.000 kroner i leieinntekter.«Irlo» ble værende i Kristiansand etter at det klappet til kai med korn til Regal Mølle 31. mai. Da Den internasjonale transportarbeiderføderasjonen (ITF) sjekket skipspapirene, viste det seg at mannskapet på fire hadde 57.000 dollar til gode i lønn. ITF tok så båten i arrest. Ifølge de samme papirene holder eier og manager til i tyske Rostock. Skipet er registrert i øystaten Antigua. Men ingen har gjort krav på båten.Etter to uker i Kristiansand, tok provianten slutt. Mannskapet fikk nok og dro hjem. Etter enda fjorten dager låste også skipperen av og dro sin vei. Aldri før i moderne tid er et handelsskip forlatt i Kristiansand.- Mandag hadde vi et møte med «Irlo» som tema. En vinter ved havn vil påføre skipet enda større skade. Nå haster det med å bli kvitt båten, påpeker Salvesen. Havneloven gir rom for tvangsauksjon, selv uten at eier vet om det. 4. november sendte høyesterettsadvokat Helge Tofte begjæring om tvangssalg til namsretten. Etter to uker uten svar, kan båten selges. Nå er det snart seks uker siden varslingen ble sendt. Det spørs bare om noen vil kjøpe.Og vil ingen andre, kan Havnevesenet kjøpe «Irlo» til seg selv for 60.000 kroner for så å senke skipet på havets dyp. LARS HOLLERUD