KRISTIANSAND: Rettssak er også en mulighet for å omstøte Kristiansand kommunes uopulære planer. — Hadde ikke det tatt seg flott ut? Blokade er noe vi snakker løst om. Det kan bli aktuelt, for vi er skikkelig irritert på kommunens fremgangsmåte, sier Ole Kristian Klavenes i Kristiansand Motorbåtklubb.Han synes flere hundre småbåter på svai i havnebassenget høres spennende ut, mens ferja fra Hirtshals fortvilet forsøker å komme inn. Beslutningen i bystyret om å avskaffe båtplassinnskuddet og gå over til ren utleie, får også politiske etterspill. Lovlighetskontroll

Vidar Kleppe, Olaf Messel, Birte Simonsen og Kai Odd Henriksen har levert lovlighetskontroll på vedtaket. De vil vite om det er lov å overføre småbåthavnene fra havnekassa til bykassa. Dette betyr at nyordningen ikke kan tre i kraft før lovlighetskontrollen er gjennomført av Fylkesmannen.- Båtfolket forhandlet i ett år med kommunen. De ble enige om ett kompromiss. Men bystyret droppet det i siste liten. Respektløst og udemokratisk, sier Olaf Messel.Messel er medlem av Kristiansand Motorbåtklubb, og sier han har mye informasjon om at vedtaket om leie kan være ulovlig.Generalsekretær Jan Syvertsen i Kongelig Norsk Båtforbund sier forbundet vurderer å stevne Kristiansand kommune for retten. Rettssak?

— Vi mener en småbåthavn ikke kan overføres fra havnevesenet til bykassa uten videre. Dette kan være ulovlig, sier han.Syvertsen mener småbåthavnene må defineres som havner, og da kommer de inn under havn- og farvannsloven. Den sier at alle havneinntekter skal brukes på havneformål.- Vi er livredde for at kommunene skal begynne å se på båtfolket som mulige økonomiske melkekyr, sier han.- Har båthavnene ligget under havnevesenet, er det juridisk tvilsomt om kommunen har anledning til å overføre dem til bykassa, sier Syvertsen, som medgir at de juridiske vurderingene ikke er endelige i båtforbundet ennå.