KVINESDAL: — Det er helt vanvittig at vogntogene som er for høye for tunnelene ved Fedafjorden skal kjøre denne kjerreveien. Da blir det kaos. Det kan jeg love deg, sier Per Kvinlaug, som i 44 år har kjørt vogntog på riksvei 42 i området rundt Kvinlog. Økt kontrollvirksomhet av høye vogntog har ført til at vogntogene i større grad enn tidligere tvinges over på den smale og svingete innlandsveien. Eksakt hvor mange som kjører veien i løpet av et døgn, var det i går ingen som kunne svare på. Men det skal være en stor andel av vogntogene som ferdes på veiene.- Jeg tror ikke veivesenet vet hva de gjør når de anbefaler dette som omkjøringsvei. Flere steder er det ikke nok plass til at to vogntog møtes. Enkelte steder er det også så smalt at det ikke er plass for meg til å møte en personbil, forklarer Per Kvinlaug. 20 km/t

Fædrelandsvennen sitter på med den erfarne sjåføren på den snaut en mil lange strekningen mellom Krågeland og Kvinlog. På store deler av veien må sjåføren holdt 20 kilometer i timen rundt svingene.- Jeg er nødt til å kunne stoppe helt dersom jeg skulle møte et annet kjøretøy. Det er jo ikke sikkert det er plass til begge. Da må en av oss rygge, forteller han.Som så mange andre vinterdager er det glatt på riksvei 42. Per Kvinlaugs 18 meter lange vogntog står på stive hjul når han forsøker å stanse i nedoverbakken. Kaos

— I dag er det egentlig fine forhold til å være vinter. Det har hendt jeg har satt meg fast med fire kjettinger på. Skulle utenlandske sjåfører, som ikke en gang klarer å sette på kjettinger selv, kjøre denne veien på vinteren, er det nødt til å bli kaos når de blir stående i en bakke eller en sving. Bare tenk hvordan det blir når de skal begynne å rygge. Eksemplene på dårlig skodde vogntog og kaos på E 39 over Kvinesheia er mange. Og der er det i det minste plass for to vogntog til å passere hverandre, sier Kvinlaug.Han påpeker også at veivesenet ikke har gjort noe med vintervedlikeholdet.- Veien saltes ikke og strøs dårlig, påpeker Per Kvinlaug.Heller ikke lensmann Jan Magne Olsen i Kvinesdal har særlig sans for at veivesenet sender de høye vogntogene via riksvei 42 og Kvinlog. Høres underlig ut

— Jeg er ikke fagmann, og har ikke veldig god greie på tungtransport. Men som lekmann synes jeg det høres underlig ut. Veien er svingete og trang. Jeg ser for meg at det kan bli problemer, spesielt på vinterstid når det er glatt, sier Olsen.Tidligere har også Flekkefjord-lensmann Asbjørn Skåland uttalt seg kritisk til at riksvei 42 brukes som omkjøringsvei.- Henviser Statens Vegvesen trailere over riksvei 42 over Tonstad og Kvinlog, vet de ikke hva de gjør, sa Skåland til Fædrelandsvennen i forrige uke. Ikke egnet for vogntog

Joar Grødum, som sitter i forbundsstyret til Norges Lastebileier-Forbund mener også riksvei 42 har for dårlig standard for vogntog.- Det er ulovlig å forbryte seg mot høydeskiltene på E 39, men alle som kjenner og har sett riksvei 42 via Kvinlog, vet at den taler for seg selv. Den er ikke spesielt egnet for vogntog, sier Grødum.Han er imidlertid opptatt av å få løst problemene, slik at også høye vogntog kan kjøre lovlig gjennom tunnelene på E 39.- Riktignok kommer det ny E 39 om halvannet år, men i vår bransje er det veldig lenge til. Vi ønsker en rask løsning vi kan leve med, understreker Joar Grødum.tom.arild.stole@fedrelandsvennen.no