KRISTIANSAND : – Det kan bli snakk om et gigantisk anlegg i flere byggetrinn som vil løse parkeringsutfordringene i Kvadraturen i flere tiår framover, sier formannskapsmed-lem Per Sigurd Sørensen (H). Han ser ikke bort fra godt over tusen parkeringsplasser. Det avhenger av hvor mange etasjer man graver nedover i sanden.

Sammen med partitoppeneTore Austad og Inger Skeie Hansen presenterte Sørensen planene for Fædrelandsvennen i går. Kristiansand Høyre har allerede partibehandlet sa-ken og kommer til å gjøre underjordisk p-hus til en stor kampsak fremover.

– Vi skal av miljøhensyn fjerne en del kantsteinsparke ringsplasser på bakken i Kvadraturen. Dette har skapt stor strid og handelsstanden er skeptisk. Løsningen må være å skape flere p-plasser under bakken, sier Austad.

– Vi tenker oss et bysentrum hvor vi sikrer godt miljø i handlegatene uten at det går på bekostning av de handlendes muligheter til å bruke bil, sier Inger Skeie Hansen.

Mange utganger

Høyre tenker at man først graver opp hele eller deler av Øvre Torv. Da kan parkeringshuset få innkjøring fra Festningsgata, ei gate som er blitt mye mer brukt som inngang til Kvadraturen etter at den nye Baneheia-tunnelen kom

– Det må bygges flere trapper og heiser i kantene av p-huset, slik at folk lett kan gå fra bilen til og fra butikkene. For eksempel en inngang mot Kirkegaten og Markens, sier Per Sigurd Sørensen.

På sikt håper han og Høyre på flere byggetrinn. Den ideelle løsning, ifølge Høyre, er å bygge p-hus helt ned mot det gamle posthuset og Markens.

– Da kan vi ha inn-utkjøring fra Festningsgata i ene enden og inn-utkjøring fra Brygge-bakken i andre enden. I tillegg kan vi ha oppganger midt i handlegatene, sier Austad.

– Dermed vil alle millionene som ble brukt på brolegging av Torvet for få år siden være bortkastet?

– Vi må fjerne stein. Men den kan legges tilbake. Det er billig å grave i Torvet sammenlignet med å bygge p-hus i dagen på tomter som kan brukes til andre ting. For eksempel vil det være ille å måtte bruke en så verdifull tomt som Meieritomta til p-hus. Den kan utnyttes til andre ting hvis vi får p-hus under bakken, sier Inger Skeie Hansen.

Privat regi

P-hus under Torvet var oppe til diskusjon på 80-tallet. Da ble løsningen forlatt av kostnadshensyn.

– Denne gang tenker vi at private skal ta kostnadene. Det er nok av store entrepenørselskaper med privat kapital som er interessert, sier Sørensen.

Kruse Smith AS har allerede meldt sin interesse. Høyre fikk i desember flertall i bystyret for at administrasjonen skal utrede et nytt stort parkeringsprosjekt i privat regi i Kvadra-turen.

– Vi må ha offentlig/privat samarbeid. Private bør bygge, mens kommunen ved parke-ringsselskapet skal drive. P-selskapet kan leie parkeringshuset i 20-30 år av utbygger. Via samarbeid med private kan vi få til en utbygging vi ellers ikke hadde hatt penger til, sier Sø rensen.

Høyre håper på en rask utredningsfase og mener man allerede i vår bør ha kommet i gang med forberedelser til anbudsrunde.

– Saken haster, for byens skyld, sier Tore Austad.

Høyre har ikke oversikt over hvor dyr utbyggingen blir eller om den er teknisk lett eller vanskelig å gjennomføre.

– Vi er politikere. Nå må ingeniørene se på detaljene, sier Skeie Hansen.