KRISTIANSAND: — Det skapes flere tapere enn før i skolen. Det er all grunn til å rope varsku, sier leder i Utdanningsforbundet i Vest-Agder, Eivind Soldal.Tall Utdanningsforbundet har utarbeidet, viser at antallet elever har økt med 6,9 prosent og det totale antall timer per elev har økt med 7,2 prosent i Vest-Agder de siste fire årene. Altså er skolen tilsynelatende blitt tilført betydelige ressurser.Men ressursene kommer ikke ut til alle elevene i form av undervisning: Antallet undervisningstimer per elev har gått ned med 3,6 prosent og antallet spesial- og delingstimer har gått ned med hele 9,7 prosent siden skoleåret 1998/1999. - Dramatisk

— Departementet har innført nye rapporteringsrutiner, som gjør at kommunene kan blåse opp antallet årstimer. Jeg vil påstå at dette gjøres for å skape et fiktivt inntrykk av at skolen er bedre enn den faktisk er, sier Soldal.Omtrent 80 prosent av timetallsøkningen i Vest-Agder kommer fra assistentstillinger. Dette er personer som ikke har lov å undervise, og tidligere inngikk ikke disse i årstimetallene.Soldal er så overrasket over tallmaterialet at han nå ber Utdanningsforbundet sentralt gripe inn.På landsbasis har antallet timer økt med fem prosent siste fire år per elev, men antall undervisningstimer har gått ned med 3,2 prosent. - Dette står i skarp kontrast til utdanningsministerens omkved om at det er mer enn nok undervisningstimer i skolen, sier Soldal.Han minner om at opplæringsloven gir elevene klare rettigheter. - Vi må spørre hva slags skole vi skal ha. Undervisningsminister Kristin Clemets offentliggjøring av karakterer er i hvert fall ikke riktig vei å gå. Skolen skal skolere og skape gagns mennesker. Da må vi sette inn ressursene slik at vårt arvesølv, ungdommen, får den undervisning de skal ha på en tilpasset måte som de fortjener. Frykter ren oppbevaring

Soldal mener mer og mer går i retning av en skole hvor de flinke får et godt tilbud, mens de svake stort sett blir oppbevart, uten skikkelig undervisning, men under tilsyn av assistenter.- Det er hvordan skolen greier å få ut potensialet i den enkelte som er viktig, ikke om skolen har høye eller lave gjennomsnittskarakterer. Statistikken viser at vi bruker mindre og mindre pedagogiske ressurser på de som trenger mest hjelp, og det er alarmerende, sier Soldal. - Stort lokalt ansvar

Samtidig peker han på ansvaret som lokale kommunepolitikere har for å skape en god skole. - Våre tall viser store lokale forskjeller mellom kommunene i Vest-Agder. Altså kommer det også an på lokale prioriteringer, sier Soldal.For eksempel er det kraftig negative tall i Hægebostad, Kristiansand, Åseral og Sirdal, mens undervisningstiden og antallet spesialtimer og delingstimer øker i kommuner som Farsund, Vennesla, Mandal og Audnedal.