KRISTIANSAND: — SAS-gruppen som eier Braathens er vår viktigste kunde. Jeg vil ikke kritisere dem. Men når trafikken går ned på Kjevik, må vi gjøre noe. Vi er ikke fornøyd med situasjonen for Kjevik, sier regiondirektør i Avinor (tidligere Luftfartsverket, red anm.), Dag Aksnes - stasjonert i Bergen. I går møtte Aksnes toppledelsen i Kristiansand kommune. Ordfører Bjørg Wallevik har stått i bresjen for knallhard kritikk av Braathens manglende satsing på Kjevik. Senest mandag var både Wallevik og næringssjef Lars Helge Brunborg krasse i møte med Braathens-toppsjef Knut Solberg. Gårsdagens møte var starten på en felles strategi for å få et bedre tilbud til kundene som flyr over Kjevik. - Vi har et felles mål, vi som eier flyplassen og kommunen. Derfor vil vi nå ta et tak, sier Aksnes. Næringskonsulent Are Østmo i Kristiansand kommune deltok også på møtet. Han sier at Norwegian vil bli invitert så fort som mulig. - Det er viktig å samarbeide med Avinor om å utvikle Sørlandet og Kristiansand. Norwegian er interessant fordi de har rimeligere fullprisbilletter enn Braathens. Flyr de på Kristiansand, vil det skjerpe konkurransen, sier Østmo. - Utviklingen på Kjevik er så prekær at vi må ta tak i dette først. Det som har med tuber, terminaler og rullebaner å gjøre, får vente, sier Østmo, som legger til at det særlig er ruten til og fra Oslo hvor situasjonen er mest dramatisk. Aksnes sier at Kjevik så vidt går i balanse. Inkludert avskrivninger går flyplassen i sør med underskudd. - Færre reisende gir kraftig fall i våre inntekter. Kjevik bør vi kunne drive med overskudd med normal trafikk. Luftfarten generelt sliter, men trafikknedgangen er større enn forventet, sier Aksnes. - Det gamle Luftfartsverket drev på en annen måte enn det vi som et statlig aksjeselskap gjør. Vi må være mer markedsrettet i det vi gjør. Samarbeidet med Kristiansand kommune er et eksempel på det, sier Dag Aksnes. svein.versland@fedrelandsvennen.no