KRISTIANSAND: De stiplede linjene viser hvor alternativene dukker ned i tunnel, tilsvarende rundt to tredeler av den 3,3 kilometer lange strekningen.— Det ser ut til å gå mot en ytre trasé i en eller annen variant, sier Inger Skeie Hansen, Høyre-politiker i formannskapet.I går presenterte veivesenet fem forslag til fremtidens riksvei 456 fra Hannevika til Kjos. Et av disse blir etter alle solemerker valgt av Kristiansands politikere. Kjosbukta blir grønn

Fire av alternativene følger samme rute helt til Auglandsbukta (rød linje på bildet), deretter skiller de lag før Kjosbukta.Felles for alle linjene er at det blir tunnel forbi Auglandsbukta. Fire av dem dukker også ned under Kjos.- Å ha fire felt gjennom Kjosbukta tror jeg ikke blir aktuelt, sier Inger Skeie Hansen, som med dette langt på vei utelukker det lyseblå alternativet.Det gjør også hennes kolleger i referansegruppen for Vågsbygdveien, Bjarne Ugland (Ap) og Anne Ma Timenes (KrF). Signalene peker nå i retning det gule eller hvite alternativet.- Jeg oppfatter kanskje 1G (gul linje) som det beste alternativet, røper Ugland.Den indre veien (sort alternativ) synes allerede å være utelukket, fordi den ikke avlaster lokaltrafikken i sentrale deler av Vågsbygd godt nok. Ifølge veivesenets analyse vil den miste 4000 biler fra Kjos og ytterligere 4000 i Auglandsbukta, som fortsatt må følge dagens vei.- Den ser ikke ut til å fange ikke opp like mye trafikk som de andre, og dermed koster den mer enn den smaker. Vitsen er ikke bare å gjemme bort veien, den må ta det meste av trafikken, poengterer Skeie Hansen. En annen ulempe er at den ikke kan bygges etappevis, fordi den ligger så langt unna dagens trasé. Per i dag er planen å bygge ut strekningen Hannevika-Fiskå/Trekanten fra 2008, og etappe to til Kjos fra 2023. Skiller 250 mill.

Politikerne peker på at forlengelsen av den røde linjen, i tunnel under Kjosbukta mot Andøya/Voie, også har sine svakheter: Den bommer på trafikken fra deler av Voiebyen og Bråvann.Samtidig er dette alternativet mest avansert å bygge av alle, med en særdeles ressurskrevende løsmassetunnel under fjorden.- Felles for alle linjene er at Vågsbygd kan revitaliseres. I dag preges bydelen av trafikkproblemene. Vågsbygd må komme i gang igjen, vokse videre og bli attraktiv, sier prosjektleder Asbjørn Heieraas fra Statens vegvesen.Store byggeprosjekter må stadig legges på is i påvente av økt veikapasitet.Heieraas opplyser at ett alternativ er klart billigst: Det lyseblå, som følger dagens trasé i Kjosbukta. Denne linjen er 250 millioner kroner rimeligere enn de fire andre, som vil komme på nærmere én milliard kroner.- Å bygge vei gjennom et etablert boligområde som Vågsbygd blir dyrt uansett, påpeker Bjarne Ugland.Deler av dagens Vågsbygdvei vil i fremtiden bli lokalvei med langt mindre trafikk. I dag passerer 22.000 biler forbi Fiskåtangen, 18.000 forbi Fiskå/Lumber og 15.000 gjennom Kjosbukta hver dag.vegard.damsgaard@fvn.no