MANDAL: — Fortsetter dette, er jeg redd det skal gå galt for flere av de ansatte ved enheten. Jeg føler at flere av saksbehandlerne balanserer på en knivsegg, sier leder av teknisk forvaltning i Mandal kommune, Sveinung Haaland.I årsberetningen for enheten skriver han blant annet at stort arbeidspress og mye overtid kombinert med få positive tilbakemeldinger øker faren for utbrenthet samtidig som medarbeiderne er misfornøyde med situasjonen. Videre skriver han at medarbeiderundersøkelsen viste at ansatte ved enheten trives dårligere enn gjennomsnittet i kommunen, og at dette blant annet skyldes den store arbeidsbelastningen.- Bildet er selvsagt sammensatt. Men et stadig større arbeidspress kombinert med mye overtid grunnet sykdom og permisjoner fører til lange og tunge arbeidsdager for de som er igjen. I tillegg opplever vi negativ omtale og vinklinger i avisene som svært belastende til tider. Det hadde vært en lette dersom saksbehandlerne hadde sluppet å få navnene sine i avisen i enkelte av sakene, sier Haaland. Han viser til at det ikke er sakene som oppleves belastende, men vinklingen.- Ofte er sakene som blir tatt opp greie nok, men stort sett er det de negative sakene som blir omtalt. Faktisk er det slik at det er ytterst få av de sakene vi behandler administrativt som får avslag. I fjor behandlet vi rundt 900 byggesaker, der de fleste fikk positivt svar. Ingen av disse havnet i media, sier Haaland som legger til at de negative tilbakemeldingene stort sett ikke føres tilbake til dem direkte, men de får dem gjennom media.- Media bidrar nok til situasjonen, men har absolutt ikke skylden alene. De siste årene har også antall byggesaker økt som følge av flere nye boligfelt samt mer utbredt hyttebygging. Det har ført til at saksmengden i planutvalget har økt de siste årene, sier hanHaaland viser til at folk ikke lenger tar et nei for et nei.- Folk er raskere nå enn før til å klage på et vedtak, og dermed havner saken i planutvalget. Jeg tror nok også at valget for halvannet år siden, der planutvalget ble mer høyrevridd, har ført til at flere øynet muligheten til å få gjennomslag for saken sin. Vi opplever at folk som har fått avslag tidligere, har tatt saken opp igjen i denne perioden. Utvalget flagget at de skulle bli mer liberale, og jeg tror nok at også dette er noe av årsaken til at saksmengden har blitt noe større, sier Haaland som legger til at enheten nå holder på å utarbeide en kommunikasjonsstrategiplan for bedre å kunne kommunisere med brukerne. - Vi opplever at søker ikke alltid forstår bakgrunnen for et avslag, og dermed får vi kjeft for at saksbehandler er vanskelig, sier Sveinung Haaland.