LILLESAND: «Kostnadsoverslaget fra konsulentfirmaet Via Nova var riktig nok ca. 10 millioner, og dermed sikkert 2,8 millioner dyrere enn det det hevdes at nåværende prosjekt vil koste. Imidlertid kom bare deler av det offentlige prosjektet ut på anbud før det ble fattet prinsippvedtak i bystyret om at de private aktørene skulle overta prosjektet,» skriver Dyrstad i en pressemelding.Han skriver at Lillesand havn KF fikk lagt ut selve flytebryggeleveransen på anbud før snuoperasjonen. «Det viste seg at samme leverandør og samme pris ble tilbudt Lillesand havn KF og Bergstø Småbåthavn AS per løpemeter flytebryggeanlegg. Altså i prinsippet ingen prisforskjell på denne delen av prosjektet. Anleggsentreprisen, det vil si gangvei, parkering osv., kom aldri ut på offentlig anbud, men fra havnevesenets ståsted var det hensikten at også firmaet Heldal Entreprenør, som har fått entreprisen av Bergstø Småbåthavn AS, skulle få konkurrere på den offentlige anleggsentreprisen. Med en anbudskonkurranse med flere anbydere burde da selve anleggsentreprisen kanskje blitt enda billigere enn det Bergstø Småbåthavn As har klart å få til,» skriver Dyrstad.«Det får vi dessverre aldri svar på, men derfor er det heller ikke riktig å påstå at det ene vil være billigere enn det andre,» mener han. «For ordens skyld bør det også nevnes at havneadministrasjonen er uenig i at det nåværende prosjekt værmessig og kvalitetsmessig er bedre enn det som opprinnelig reguleringsplan viste. Og at havnevesenets prosjekt også hadde tatt høyde for båtplasser til en del større fartøyer enn det Bergstø Småbåthavn AS har gjort,» skriver Dyrstad i pressemeldingen. Han opplyser dessuten at offisiell fartsgrense i Lillesand er «max 5 knop nærmere enn 50 m fra land i perioden 15. juni til 15. august.»«Dersom det er satt opp skilt med andre fartsgrenser i Lillesand havnedistrikt, er disse sannsynligvis oppsatt av private og ikke gyldige,» skriver havnesjefen.