Kristiansand: — Denne svingen er et ulykkespunkt. Vi får melding om trafikkuhell der flere ganger i året, sier Nordmo.Det vil si flere titalls uhell i samme svingen. Siden juli har minst fire biler kjørt galt i begynnelsen av Haumyrheitunnelen. En 18 åring mistet mandag kveld kontrollen over bilen i den beryktede svingen. - Han sier han kjørte i 90 kilometer i timen på veien som har 70-sone. Gutten fikk skrens på bilen og mistet kontrollen. Bilen skled langs fjellveggen, før han stoppet. Gutten ble kjørt til legevakten med lettere skader, sier Odd Nordmo, politistasjonssjef på Randesund politistasjon. - Av alle ulykkene er det bare tre med personskader siden 1994, sier Arild Nærum, trafikksikkerhetskoordinator i Statens vegvesen, Vest-Agder. Svingen ble bygget for å binde sammen Varoddbroa og Haumyrheitunnelen. Den var ment som en midlertidig skjøt fram til den nye Varoddbroa skulle komme.- Tunnelen ble åpnet i 1994, og da var det meningen at den nye broa skulle komme mellom 1998 og 2001. Men pengene er brukt på andre ting, og den nye broa kommer tidligst i 2015, sier Nærum.Da har den midlertidige svingen vært der i mer enn 20 år! Svingen er varslet med fareskilt. I tillegg er det gule og sorte retningsmarkeringer i svingen. - Vi har utnyttet de mulighetene vi har når det gjelder merking av den svingen, sier overingeniør Rolf Benestad hos Statens vegvesen. - Dette er åpenbart ikke godt nok fra et trafikksikkerhets-synspunkt. Om veien er midlertidig i fem eller 20 år, er den like farlig for det, sier Nordmo. - Hva kan gjøres?- Folk kjenner til at det er en skummel sving, og derfor avpasser de også farten. Jeg mener at de som holder fartsgrensen og viser aktsomhet klarer svingen under normale kjøreforhold, sier Nordmo.Nærum i Statens vegvesen sier svingen er langt fra optimal.- Men på grunn av at ulykkesstatistikken ikke er mer dramatisk enn den er, kommer vi ikke til å gjøre noe. hilde.moi@fedrelandsvennen.no