Oslo: – Vi lovet det ved forrige gang, og gjør det igjen: Kommer vi til makten i 2013, skal firefeltsvei stå klar fra Mandal til Oslo i løpet av ti år, sier Gitmark.
I går skrev Fædrelandsvennen at Vegvesenet anslår at det kan ta 25–30 år å bygge ferdig firefeltsvei mellom Sørlandet og Oslo, ut fra dagens planer.
En plansje fra Statens vegvesen viser at man beregner 12 år på å bygge større veier. De skal innom Nasjonal transportplan, kommunedelplan, bompengeutredning, reguleringsplan, bompengesøknad, ekstern kvalitetssikring, stortingsproposisjon, stortingsbehandling, byggeplan, grunnerverv og til sist bygging.
10–15 ÅR
– Firefeltsvei til Oslo bør være på plass innen 15 år, sier stortingsrepresentant Svein Harberg, Høyre i Aust-Agder.
Han kjører bil på vei hjem fra Stortinget sammen med Kjell Ingolf Ropstad fra KrF.
– Enig, og vi må gjøre planleggingen enklere. Staten må gå hardere inn, og låse finansieringen, sier Ropstad.
– Nei, ti år er nok. Vi må ha statlig regulering og hindre kommunenes vetorett. Vi må tørre å planlegge lengre strekk, sier Gitmark.
USIKKERT
Fra regjeringspartiene er ikke Senterpartiet representert fra Sørlandet. Alf Holmelid fra Sosialistisk Venstreparti har flere ganger tatt til orde for å prioritere jernbane fremfor firefeltsvei til Oslo.
Arbeiderpartiet har hatt regjeringsansvar siden 2005, og stortingsrepresentant Kari Henriksen sier hun jobber internt for å overbevise stortingsgruppen.
– Planene for firefeltsvei til Oslo bør inn i neste transportplan for 2014 til 2023. Jeg jobber internt for å prioritere opp Agder, og for at det blir økt satsing på kyststamveien fra Oslo til Stavanger, sier Henriksen.
– HELE VEIEN
Fremskrittspartiets Vest-Agder-representant Henning Skumsvoll er enig med Peter Gitmark, men går enda lenger:
– Vi må ha statlige planer for fire felt fra Stavanger til Oslo. Kommunene må miste muligheten til å hindre planer, sier han.
Åse Michaelsen legger til at veiene bør bygges gjennom offentlig-private prosjekter, som Grimstad-Kristiansand. I tillegg trenger vi et fond for vedlikehold og utbygging, sier hun.