EIGERSUND: Vinteren var ekstra tøff samtidig som Statens vegvesen har avtalt enkelte tilleggsarbeider; det være seg breddeutvidelse og noen meter ekstra med midtrekkverk. Ove Frøytlog, som følger arbeidet for Statens vegvesen, har derfor full forståelse for at det opprinnelige tidsskjemaet med åpning 25. juni, ikke holder.

– Entreprenørene jobber lange dager. De tar ferie fredag 9. juli. Da må alt være ferdig, sier Frøytlog til Aftenbladet.no.

Anleggsarbeidet omfatter 1500 meter stort sett nylagt E 39, derav 900 meter med midtrekkverk i betong, samt separat gang— og sykkelvei.

Under arbeidet med konseptvalgutredningen for ny E 39 Søgne - Ålgård er de fleste ordførerne enige om å satse på midtskilt E 39 med vekselsvis to og tre felt fra Mandal, eventuelt Lyngdal, og videre til Ålgård.

Det samme mener tidligere statssekretær i Samferdselsdepartementet, nå stortingsrepresentant Geir Pollestad (Sp), fra Rogaland.

— Ny E 39 i Skjebadalen kan bli en mal på hvordan det meste av E 39 bør bygges ut. Firefeltsvei er nok mest aktuelt mellom Kristiansand og Mandal, sier han til Aftenbladet.no

— I så fall må veibevilgningene økes utover det som nå ligger inne i Nasjonal transportplan?

— Det er noe vi må komme tilbake til i neste revisjon, svarer Pollestad.