KRISTIANSAND: — Jeg er så irritert og sinna. Jeg har mistet over 3000 kroner på dette, og det er mye penger for meg, sier en fortvilt Luan Le (26).

Har du opplevd å bli svindlet på finn.no? Del din historie med oss i debattfeltet under saken, eller på vår Facebook-side.

Han møter Fædrelandsvennen på postkontoret ved Meny i Voiebyen, der han mandag hentet pakken han hadde bestilt fra en selger i Oslo, og oppdaget for at han var blitt utsatt for svindel av det frekkeste slaget.

I stedet for en dunjakke, pakket han nemlig opp en haug med gamle sokker og annet skittent undertøy.

Potensielt kupp

RENT SØPPEL: Sokker og boksershorts var alt som var pakket inn og sendt i posten. Luan Le (26) tviler på at saken for noen oppklaring, og anser de over 3000 kronene som tapt. Foto: Henrik Ihme

Le fant vinterjakka av merket Canada Goose på brukttorget på finn.no, som ifølge annonsen kostet 3000 kroner. Den svindyre vinterjakka koster gjerne det dobbelte og vel så det i butikk, og Le tenkte at han gjorde et skikkelig nettkupp.Le hadde mottatt et bilde av jakka av selgeren, som han oppfattet som seriøs. Selgeren gikk med på postoppkrav, etter at Le ikke ønsket å sette penger inn på kontoen hans før jakka var mottatt. Hos posten betalte han så postoppkravet, før han mottokk pakken.

Men det tok ikke lang tid etter at han hadde dratt kortet, før 26-åringen luktet lunta.

— Jeg fikk en pakke laget av en svart søppelsekk, og da jeg åpnet den for å se så var det bare brukt undertøy og annen lort, sier han.

Le sier at han har vært i kontakt med finn.no og banken sin, men at transaksjonen ikke kan reverseres, og at pengene er tapt. Han har også levert en anmeldelse på forholdet til Kristiansand politistasjon.

— Jeg synes det er tragisk at ingenting kan gjøres, og at pengeoverføringen ikke kan stoppes. Det er bittert å sitte her å vite at jeg har blitt lurt, sier Le, og fortsetter:

— Det er så lett å svindle noen. Jeg har nummeret, adressen og navnet på svindleren, men saken blir nok henlagt. Jeg går ut med dette for å advare andre, sier han.

Vanlig metode

Geir Petter Gjefsen, sikkerhetsrådgiver hos finn.no, sier at selv om de fleste handler på finn-torget er lovlydige, så dukker det opp slike saker fra tid til annen.

— Det er beklagelig, og svindel ved forhåndsbetaling er det vi ser mest av. Vi oppfordrer folk til å bruke en sikker betalingsløsning, møte opp personlig for å se varen eller bruke postoppkrav, sier han.

RENT SØPPEL: Sokker og boksershorts var alt som var pakket inn og sendt i posten. Foto: Henrik Ihme

Gjefsen sier at postoppkrav er det minst sikre av disse, men at han flere ganger har fått melding fra folk som har åpnet pakken før de betaler ved postkontoret på mistanke, og slik har avverget et svindelforsøk.Gjefen sier at kjøperen selv er ansvarlig for eget kjøp, ettersom finn.no kun formidler budskapet fra selger.

— Men vi oppfordrer at svindlede melder til oss og anmelder til politiet. Dersom de vil etterforske, så har vi flere spor om svindleren som de kan få tilgang til, sier han, og fortsetter:

— Og jeg har flere ganger sett at politiet etterforsker slike svindelforsøk.

- Ikke kapasitet

Etterforskningsleder ved Vågsbygd politistasjon, Rune Strømsvåg, forteller at anmeldelsen ennå ikke er registrert hos dem, men at den uansett sendes til Oslo.

— Generelt kan jeg si at saker som omfatter mindre beløp som dette, ikke er noe vi har kapasitet til å etterforske. Dersom det dreier seg om flere svindler fra samme person, og høyere summer, så tar vi tak i det, sier han.

Han mener også at fornærmede i slike saker gjerne kan være mer aktsomme.

— Vi ser veldig mange slike saker for tiden, og vi har det fra høyeste hold at de ikke kan prioriteres, sier han.