KRISTIANSAND: En rask unnamanøver gjorde trolig at Superspeed unngikk kollisjon med en mindre båt utenfor Grønningen fyr like over klokken 15 tirsdag ettermiddag.

På grunn av tett havtåke kunne ikke kapteinen se båten, men den ble oppdaget på radaren.

— Superspeed måtte gjøre en kontrollert unnamanøver. Kapteinen måtte svinge unna for å holde avstand, opplyser linjedirektør Odd Grønberg i Color Line til fvn.no.

Flasker raste ut

Superspeed hadde en hastighet på 26 knop da hendelsen skjedde. Mannskapet om bord på danskeferja trodde først de hadde kontroll på båten på radaren, men måtte bråsvinge da båten plutselig skiftet kurs.

— Båten var plutselig på kryssende kurs, som de kaller det, sier Grønberg.

Følg skipstrafikken i Skagerrak live her

Unnamanøveren mot styrbord skal ha vært så kraftig at flasker raste ut av hyllene i taxfree-butikken om bord. Passasjer John Magne Salvesen, som selv er fisker, forteller at ferja fikk en god slagside.

— Den la seg godt over. De som stod oppreist måtte gå flere skritt til siden for å få igjen balansen. Småting raste ut fra hyllene, og det kom et alvorlig smell fra kjøkkenet. Jeg regner med at det gikk en del tallerkener i gulvet. Men det var ikke tegn til panikk om bord, sier Salvesen.

- God avstand

Han merket med en gang at noe var galt.

— En slik båt svinger ikke så brått uten at det er hindringer. Jeg forstod at de hadde sett noe i tåkehavet. Jeg reagerer imidlertid på at ikke ferja brukte tåkesignal før etter den krappe svingen. Når de kommer i 26 knop i tett tåke, skal de bruke tåkesignal, sier han.

Det er uklart hvor langt avstand det var mellom Superspeed og båten.

— Ettersom de hadde kontroll på den på radaren inntil den endret kurs, vil jeg tro de hadde god avstand, sier linjedirektøren.

Fikk ikke kontakt

Kapteinen prøvde å kalle opp båten over ulike frekvenser på radio, men kom ikke i kontakt med den. Det er derfor ikke kjent hva slags båt det var.

— Det var veldig tett tåke. De kunne ikke se hva slags båt det var, så vi vet ikke om det var en fiskebåt eller en lystbåt. En fiskebåt ville nok svart på henvendelsene over radio etter en slik hendelse, så trolig var det en lystbåt, sier Grønberg.

Ifølge Grønberg er slike hendelser svært sjeldne.

— Det er betryggende at man hadde kontroll på radaren på en liten båt selv i tykk tåke, sier han.