LILLESAND: — Vi har fått tak i sponsorer, laget forretningsplan, og er snart klare for å selge produktene våre, opplyser Kristine Helling (18) fra Indigo UB.

Elevene på entreprenørskap og bedriftsutvikling ved Møglestu videregående skole skal i løpet av året lære å starte, drive og avvikle en bedrift. Kreativitet er det ikke akkurat mangel på i klasserommet.

Glowsticks og partyeffekter

— Vi hadde en idémyldring i gruppa, og kom fram til at vi ville selge partyeffekter, forteller daglig leder i Glow FX Gøran Frigstad (21).

Ungdomsbedriften har bestilt produkter fra England, og er i prosessen med å gjøre et større innkjøp fra Kina. Nå driver elevene med forhåndssalg for å forsikre seg om at det er et marked for partyeffektene. Så langt har de solgt mye vanlige glowsticks, og kundene er ingen andre enn årets russ.

— Alle kan selvsagt kjøpe, men det er russen som er hovedfokuset vårt. Glowstickene selger bra, kaninørene er vi mer spent på, sier pr- og salgsansvarlig Vegard Landås (18).

Utradisjonell kombinasjon

Indigo UB har valgt en litt annen vri, og fokuserer på to produkter i sin forretningsplan. De australske hårproduktene Urban Culture skal selges til ungdommen, mens selvlagde kalendere for 2013 er for alle.

— Hovedideen vår var å selge kalendere, men så fikk vi høre om Urban Culture, og tenkte at det er ideelt for ungdommer. Hårprodukter er noe alle trenger, forteller innkjøpsansvarlig Frida Sophie Fotland (17).

Jentene har kjøpt inn 500 ulike hårprodukter, og skal starte med å selge til venner og kjente, før de skal selge på stands i Kristiansand og muligens Lillesand.

— Vi håper jo at det selger, så vi slipper å sitte igjen med mye selv. Vi har heldigvis gjort mye forarbeid og fått tak i sponsorer som sponser oss med 6000 kroner, det er en trygghet, sier Kristine Helling (18).

- Himla spennende

Tanken bak entreprenørfaget er at elevene får innsikt i alle aspekter ved det å drive en bedrift. For Kristine er den teoretiske delen med papirarbeid, registrering og prislister et høydepunkt i faget.

— Man føler man har kontroll, og det er himla spennende, sier hun.

Økonomiansvarlig i Glow FX synes derimot papirarbeidet blir i overkant mye.

— Det er veldig mye å holde styr på, mer enn jeg hadde sett for meg. Men det er vel slik det skal være når man driver egen bedrift, sier Hanne Imenes (18).