BUDAPEST: — Dette er en pris vi har vunnet i hard konkurranse med Schibsted-selskaper i hele verden. Vi har vunnet fordi vi har vært tidlig ute med å inkludere våre digitale plattformer i abonnementet vårt. Vi har våget å si at vi må ta betalt for innhold, også i digitale kanaler. Vi er selvsagt veldig glade for prisen, sier sjefredaktør Eivind Ljøstad på telefon fra Budapest, der prisutdelingen foregikk tirsdag kveld.

Det er andre gang Schibsteds innovasjonspris deles ut.

Lanseringen av Fædrelandsvennens nye abonnementsløsning skjedde i mai, og innebar at abonnenter får tilgang til alt innholdet digitalt, mens ikke-abonnenter må betale for å lese hele nettavisen.

— Vi opplever at vi har hatt stor suksess med den nye abonnementsløsningen. Dette er en skikkelig anerkjennelse fra Norges største medieeier. Prisen inspirerer oss til å gjøre modellen enda bedre. Først og fremst vil jeg si at dette er en pris til hele Fædrelandsvennen og alle de ansatte som har bidratt til å utvikle den nye modellen, sier Ljøstad.

Innovasjon viktig

Konsernsjef i Schibsted, Rolv-Erik Ryssdal, mener innovasjon er noe av det viktigste Schibsted driver med, og henger prisen høyt.

— Denne prisen er svært viktig. Innovasjon er en av våre kjerneverdier, vi har alltid hatt innovasjon i høysetet og prøver å oppfordre mediehusene til det. Med de store omstillingene vi opplever i mediebransjen nå, er det viktigere enn noensinne å være i forkant. Det Fædrelandsvennen har gjort, er til stor inspirasjon for alle andre i konsernet, sier Ryssdal.

Han tror mediehus fra hele Schibsted-konsernet vil se til Fædrelandsvennen for å lære.

— Fædrelandsvennen har vist at det er mulig å lage et produkt brukerne er villige til å betale for. Det er et viktig skritt på veien mot at også nettavisenen har to inntektskilder, både abonnenter og annonsesalg. Det gjør meg glad og optimistisk, sier Ryssdal.

Ser til Fædrelandsvennen

Fædrelandsvennens prosjekt var en av tre finalister i konkurransen om innovasjonsprisen. Både før og etter lanseringen av abonnementsmodellen, har mediehus fra hele Norden tatt kontakt for å lære.

— Å ta betalt for digitale plattformer er en trend nå, alle mediehus jobber med ulike måter for å ta betalt for innhold. Mange flere aviser vil lansere betalingsløsninger i løpet av det neste året, forteller sjefredaktør Ljøstad.

Responsen fra Fædrelandsvennens lesere har vært stor i etterkant av omleggingen. Ljøstad lover at innspillene som har kommet inn blir tatt med videre.

— Vi har fått veldig mye innspill, både på godt og vondt. Dette tar vi med oss videre når vi jobber med å bli bedre, sier han.