KRISTIANSAND: — Jeg ville ikke satt pedagogiske hensyn som et avgjørende argument mot en så stor skole, sier Langfeldt som er professor i pedagogikk ved Universitetet i Agder (UiA).

Han understreker at en skole med 800 elever vil være svært stor, sett både i norsk og i europeisk sammenheng. Men forskningen viser ikke at det nødvendigvis leder til dårligere læringsutbytte blant elevene.

UiA-professoren sier at norsk forskning ikke viser at læringsutbyttet for elevene blir dårligere i store klasser enn i små klasser.

— Forskningen er knyttet opp til regelverket vi har med en maksgrense på 28 elever. Men innefor den grensen, er det ikke bevist noen forskjell i læringsutbyttet etter klassestørrelse. Men lærere kan nok ha en annen oppfatning, sier han.

Langfeldt poengterer samtidig at den skandinaviske forskningen på dette feltet ikke er omfattende, men at det pekes på noen ulemper.

— Et problem med en så stor skole, er at man må bruke forholdsvis mye penger på sosialpedagogiske tiltak. Det gjelder for eksempel mobbing, som kan stige i takt med elevtallet. Det krever særskilte tiltak inn i skolen, sier han, og fortsetter om de økonomiske konsekvensene:

— Man kan regne med stordriftsfordeler med større klasser, men man får ikke full effekt dersom man samtidig må inn med flere sosialpedagogiske tiltak.