SMITTER: - Det er lett å tenne andre for saken, for alle har egentlig lyst på sjokomelk, sier bibelskolestudenten Anette Drange. Her med kameraten Andreas Engedal. Foto: Sondre Steen Holvik
ENTUSIAST: - Hun er sprudlende, sier vennene til Anette Drange. Kamerat Andreas Engedal (bak) er helt enig. Og er like hekta på sjokomelk som venninna. Foto: Sondre Steen Holvik

KRISTIANSAND: — Det er overhodet ikke nok, sukker Anette Drange (19) fra Vågsbygd, og kikker slukøret ned på den lille pappboksen.

Hver dag står hun i melkedisken på butikken og grubler over om hun skal nøye seg med den lille sjokomelkboksen på 0,25l, eller kjøpe med seg den store dunken på én liter.

— Tine må begynne å lage denne varianten i 0,5-liters størrelse. Det hadde vært himmelsk, sier Drange, og bobler over av melkelykke. Aksjonslysten hennes legges merke til i nærmiljøet.

FACEBOOK: Anette Drange ligger ikke på latsiden når det er noe hun brenner for. Over 700 har til nå likt kampanjesiden hennes. Foto: Faksimile, Facebook

Facebook-gruppe og film

Så hekta på sjokomelken som favorittmeieret lager er Drange, at hun har opprettet en egen Facebook-gruppe for å presse Tine til å lage meieriproduktet i en for henne drikkbar størrelse.

sjokolademelk-5.jpg Foto: Sondre Steen Holvik

Hun har fått med seg vennene Andreas Engedal (bildet) og vennene Tove Velle Haugland og Kjersti Marie Berg Thomassen. I tillegg har hun fått kameraten Lasse Spilling til å designe egne t-skjorter til gruppa, og filmstudent Daniel Øverland (18) ble for noen uker siden spurt om å lage reklamefilm for gjengen, og Engedal og Haugland stilte opp som henholdsvis vandringsmann og budeie.— Vi brukte vel én dag på planlegging, og én dag til opptak, og så har det gått med litt tid på klipperommet, medgir han.

- Målet vårt er krystallklart: Å få Tine til å gi etter, og produsere sjokomelken i 0,5-literskartonger. Med sugerør, selvsagt, sier Drange.

— Ho er så sprudlende, og veldig engasjert. Vi har gått i samme klasse i tre år, og ho er en skikkelig humørspreder, sier Kristian Lossius (19), som tilfeldigvis er innom butikken denne kvelden.

(artikkelen fortsetter under filmen)

Smaker ikke likt

Tilbake ved melkedisken er fortsatt Tines veier uransakelige, og valget nærmest umulig.

— Den store er jo ment mest til husholdningsbruk, sier klassekamerat Andreas Engedal (19). Han er like hekta som Anette på sjokoladedrikk.

- Jeg blir helt sprø av de små kartongene, sier hun og rister på hodet.

- Men det finnes jo sjokolademelk fra andre produsenter i riktig størrelse?

— Åh, men de smaker ikke likt, skjønner du. Det er den mørke, originale sjokoladedrikken vi bare må ha, sier Engedal. Drange nikker megetsigende og legger til at den må drikkes med sugerør. Da smaker den best.

- Lærer dere ikke noe om fristelser på bibelskolen?

— Joda. Men det er ikke det som kommer inn i munnen som gjør mennesket urent, Men det som går ut av munnen, det kommer fra hjertet og gjør det urent, siterer Engedal kontant. Fra Matteus, kapittel 15.

Olav Håland, mediekontakt for Tine Foto: Tine

Takknemlige— Vi er helt avhengig av engasjement fra enkeltmennesker for å utvikle produktene våre videre, sier Olav Håland, regional mediekontakt for Tine på Sørlandet.

Han forsikrer de unge studentene at fremstøtet er lagt merke til.

- Denne typen engasjement er vi veldig takknemlige for. Slik ser vi på dette, sier han.

Men han kan ikke love de unge at meieret nå skal begynne å produsere halvliterskartonger.

— Vi kan ikke imøtekomme alles ønsker, men alt noteres og fanges opp i systemet. Vi har et eget forbrukersenter som tar seg av alle slike henvendelser, forsikrer han.