Ratchet & Clank: Tools of DestructionUtgiver: SonySjanger: ActioneventyrPlattformer: Kun PS3 Alder: 7+5 Radarparet Ratchet og Clank er tilbake for å ... (gjesp) ... redde universet. Nok en gang er universet truet, og nok en gang har radarparet Ratchet & Clank tatt på seg den noble oppgaven å redde oss alle. Denne gangen har de blitt velsignet med PS3-konsollens høyere oppløsning, og (hold deg fast) allerede der har den største forskjellen mellom Tools of Destruction og tidligere Ratchet-spill blitt beskrevet. Her er det nemlig fint lite som tar pusten fra alle som har et forhold til denne spillserien fra tidligere — men hva så, egentlig? La oss se{hellip}

Historien er ikke banebrytende. Den ikke akkurat joviale keiser Tachyon har utslettet Ratchets folk og truer nå resten av universet med seriøs juling. Med den lille roboten Clank på slep, setter Ratchet seg i romskipet og tråler seg forutsigbart gjennom det lille universets artige planeter i kampen mot det onde - Ratchet som brutal actionhelt, Clank som minispillenes lille, skinnende ridder.Førstepersonsperspektivet er selvsagt ikke overraskende. Noen av våpnene er nye, men mange er de samme som tidligere, bare i ny og marginalt annerledes drakt. Festlig krigføring.

Enkelte nye våpen og dingser har imidlertid dukket opp. Et av de festligste snurrepiperiene er en god, gammeldags discokule av den typen som alltid hang over dansegulvene i gamle dager. Den kan du kaste mot gjenger med skumle fiender, som straks blir så hypnotisert av den pulserende musikken og dansen at de ikke engang tenker over at du sniker deg forbi, eller blåser hodet av dem for den saks skyld. Og skulle det dukke opp pirater, er ikke forkledningen som haltende, tannløs sjørøver mer enn et tastetrykk unna. Kontrollsystemet er altså omtrent som før. Det er enkelt å veksle mellom tonnevis med innovative våpen og andre dingser du måtte få bruk for på din vei, og bare noen minutter ut i spillet slutter du å tenke over hvordan det fungerer. Intuitivt og bra, altså. Velprøvd formel.

Ratchet & Clank: Tools of Destruction er med andre ord ikke på noen måte banebrytende. Bortsett fra den livgivende, lekrere grafikken, er dette som å komme hjem, men det betyr ikke at det er dårlig. Spillopplevelsen er nemlig også den samme som tidligere, og da priser nok de fleste Ratchet-fans seg lykkelige over at de nyutdannede, overkreative spillutviklerne hos Insomniac fortsatt ikke har klart å beseire bossen. Formelen er velprøvd, og det er vanskelig (for ikke å si umulig) ikke å like den. JOACIM LUND