KRISTIANSAND: Journalistlaget klaget onsdag Fædrelandsvennen inn for Pressens Faglige Utvalg.

Agder Journalistlag (AJ) reagerer på Fædrelandsvennens oppslag 10. mars med tittelen "Gore kommer til halvfullt hus". Klagen blir blant annet begrunnet med at AJ tar avstand fra sammenblanding mellom avisens sponsorvirksomhet og redaksjonell omtale, med henvisning til tekstreklameplakaten som er et tilleggsregelverk til pressens Vær Varsom-plakat.

Det pekes på at Fædrelandsvennen var en viktig samarbeidspartner for arrangementet. Samtidig avsluttes artikkelen med en opplysning om at bedrifter som ville sponse ungdom kunne ringe til prosjektlederen for arrangementet hele helgen. Navn og telefonnummer prosjektlederen oppgis.

Nyhetsredaktør Synnøve Skeie Fosse i Fædrelandsvennen beklager.

— Vi tar klagen til etterretning. Det er en vanskelig balansegang når vi skal omtale arrangementer som mediehuset også er sponsor for, og her kan det se ut som om vi har trått over. Det er ikke annet å gjøre enn å skjerpe rutinene. Samtidig er det viktig å understreke at bedriftens sponsorvirksomhet selvsagt ikke kan hindre oss fra å gjøre redaksjonell omtale. Det er ikke uvanlig at mediebedrifter opptrer som sponsorer for arrangementer, se for eksempel Stavanger Aftenblads millionsponsing av Kulturby 2008. Men det betyr bare at vi må være enda mer bevisste. Det skal ikke være noen som helst tvil om redaksjonens integritet og redaksjonelle frihet, sier Skeie Fosse.

Les artikkelen som ble klaget inn her

Les Agder Journalistlags klage her