LINDESNES: — Det er total mangel på folkeskikk å gå fra en sånn mengde søppel, mener Helleren.

Resultatet etter åtte timers ryddejobb på en strekning på bare 400 meter, var mer enn 400 hele glassflasker, 45 engangsgriller, fire campingstoler, en varmedress, en sko, votter samt en mengde knuste flasker, brusflasker og bokser. I tillegg kommer flere poser og sekker med rest- og matavfall.

Sofagruppe

— Dessuten sto det igjen en sofagruppe og flere stoler på jordet etter rallyet. Men det kom arrangøren og hentet i løpet av søndagen, fortsetter han.

De siste tre årene har han observert at folkemengden og interessen rundt Rally Sørland har tiltatt veldig i bygda. Spesielt siden flere biler har hatt for vane å kjøre av veien i området.

Verre og verre

— Det er bare blitt verre og verre, og nå syns jeg det er på tide å belyse denne siden av saken også. En ting er at det blir flytende med søppel på jordene og i skogen. Men jorde og kulturlandskap lider stor skade av at folk tar seg til rette og parkerer både biler, campingbiler og telt over alt, påpeker Helleren.

Han vet kun om to grupper besøkende som har spurt om lov til å overnatte i området, og som til og med betaler leie for det.

Frykter avfall i foret

49-åringen frykter også hva som vil skje når innhøstingsutstyret pulveriserer avfall som ikke blir funnet, og som dermed inngår i fôret til dyrene hans. For ikke å snakke om brannfaren med både bålbrenning og bruk av engangsgriller.

— Jeg er ikke ute etter å henge ut den sportslige biten av rallyet, men å få folk til å slutte å kaste søppel fra seg på denne måten. Vi må få en løsning på parkeringsproblematikken rundt rallyet.

Bedre parkering

— Jeg har tro på en dialog og at det finnes en måte å unngå de verste ødeleggelsene. For eksempel kan man sperre av mulighetene for at folk kan parkere midt på dyrket mark, samt organisere parkeringen slik at det faktisk går an for utrykningskjøretøy å komme fram om det skulle skje ei ulykke eller brann i løpet av perioden veien er stengt.

En annen ringvirkning av rallyet, er at kjøringen langs heiveiene har tiltatt i både mengde og fart. - Det er mer eller mindre Rally Sørland her 365 dager i året. Periodevis er det skummelt å kjøre langs veiene, fordi man vet at flere bokstavelig talt ønsker å kjøre i rallyførernes spor i stor fart, sier Helleren.