Etter det Fædrelandsvennen erfarer, vil en av dem ligge tett opp til dagens vei, mens de to andre vil gå lenger inn i landet.

— Vi har vurdert 20 ulike linjer og sortert ut tre korridorer som vi vil presentere for Søgne kommune i neste uke, opplyser prosjektleder Nils Ragnar Tvedt i Statens vegvesen til Fædrelandsvennen.

Hvor de går, vil han ikke røpe før de er overlevert til kommunen, som i sin tur skal behandle saken politisk i løpet av våren.

Planleggingsarbeidet har pågått siden det i fjor ble klart at ny E 39 fra Lindelia i Søgne til Livold ved Vigeland ble prioritert i Nasjonal Transportplan fra 2018. Det er en strekning på 30 kilometer. Resten av den trafikkfarlige hovedveien kom ikke med, men nå legges det likevel planer for sammenhengende løsninger gjennom flere kommuner, selv om penger og statlig prioritering ikke er på plass.

Den store helheten

— Nå er det viktig å se på den store helheten og større strekninger, sier Nils Ragnar Tvedt.

Den 16 kilometer lange strekningen gjennom Søgne går fra Volleberg til Døle bro ved grensen til Mandal, og ordfører Åse Severinsen (H) ser fram til endelig å få forslagene på bordet.

— Veivesenets konsekvensanalyse blir viktig for mitt standpunkt om hvor veien bør gå, sier hun til Fædrelandsvennen.

Severinsen er oppgitt over alle klattvise utbedringer og delplaner som preger norsk veipolitikk:

— Jeg skulle ønske mer sentralstyring med en klar prioritering og helt konkrete føringer, sier hun.

Dette budskapet vil hun også servere til samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) som i neste måned kommer til Lindenes for å møte lokale politikere.

Klatter her og der

— Vi får ikke noe system på det når vi klatter litt her og litt der, påpeker Severinsen.

Senest i høst ble den trafikkfarlige Trybakken utvidet til tre felt. Det skjedde etter at tre felt var blitt redusert til to i 2011 for å gi plass til midtrekkverk. Nå er det blitt plass til både midtrekkverk og tre felt.

— Men når veien er utbedret ved Try, forplanter problemet seg til Vatnebakken. Sånn er det hele tiden, problemene bare flytter seg. Og i Farvannsbakken er det nok at en bil får problemer, så stoppe hele trafikken opp, påpeker Severinsen.

At utbedringen som nå foregår mellom Brennåsen og Tangvall er unødvendig dersom det kommer helt ny E 39 i en annen trasé, er hun ikke med på:

— Nei, vi var helt nødt til å gjøre noe med trafikkproblemene internt i Søgne. Vi har også store utfordringer knyttet til Hølleveien, og denne oppgraderingen er helt nødvendig, sier hun.