— Dette er svært viktig for oss. Som en moderne havn må vi få på plass tilbud om gass til drivstoff, sier havnedirektør Hallvard Aglen.

Kan ikke leve uten

I et brev til kommunepolitikerne går han enda lenger og snakker om havnas fremtidige eksistens:

"Kristiansands Havn har en stor utfordring ved at vi i dag ikke har tilstrekkelig tilbud i drivstoffsegmentene. Dette kan vi som utpekt havn ikke leve med."

Kristiansand Havn ønsker å leie ut et område på Kolsdalsodden, nedenfor og litt øst for dagens store tanker ved Vesterveien. Selskapet Gasnor (Shell-eid) er pekt ut som samarbeidspartner og driver.

— Flere og flere skip vil bruke gass. Fjord-Lines nye ferjer, for eksempel. Vi ønsker å være attraktive for nye aktører i havna. Lokal industri er også et stort marked, og etter hvert også kollektivtrafikken, sier Aglen

Anlegget skal bygges gradvis ut, og samlet ha tanker for 3.500 kubikkmeter gass. All gass til anlegget skal komme sjøveien. Kommunepolitikerne orienteres om saken tirsdag.

Flere anlegg...

— Hvorfor trange Kolsdalsodden og ikke den nye havna på Kongsgård?

— På sikt vil det komme anlegg der også, men det første store markedet for skip, er ferjetrafikken. Da må vi ha nærhet til ferjene, sier havnedirektør Aglen.