KRISTIANSAND: Flere av de sju kineserne og to afghanerne som ble avslørt med falske, japanske pass i Rogaland og London i påsken, reiste med nettopp «Silvia Ana» på etappen fra Danmark til Norge, nærmere bestemt fra Kristiansand til Hirtshals.Ingen av dem forsøkte å ta seg til Norge som blindpassasjerer.— Hvis vi mistenker noen for falsk identitet, varsles alltid politiet, sier linjedirektør Terje Marcussen til Fædrelandsvennen.For rederiet er svindelen er nærmest umulig å oppdage dersom alle reisepapirene bekrefter hverandres opplysninger. Leses elektronisk

Boardingkortene rederiets passasjerer utstyres med, inneholder navn, fødselsdato og telefonnummer. Alt er opplysninger den reisende selv har oppgitt ved bestilling av turen.En elektronisk avleser kontrollerer at innehaveren av kortet har betalt billett. Men ved mistanke om falsk identitet, kan politiet kryssjekke kortets opplysninger med øvrige reisedokumenter.Matcher disse, har falske japanere og andre svindlere gode muligheter for god tur videre.Marcussen betegner rederiets kontrolltiltak som relativt gode, og anser dem for å være på nivå med andre rederiers prosedyrer. Fri reise i Schengen

Både Norge og Danmark omfattes av Schengen-avtalen. Det betyr at personer i prinsippet kan reise fritt mellom de to landene. Men Storbritannia er ikke med i dette samarbeidet. Administrerende direktør Morten Fure i DFDS Seaways sier at rederiet har tett og daglig kontakt med passpoliti og andre myndigheter i så vel Norge, som Sverige og Storbritannia, landene «Princess of Scandinavia» ukentlig trafikkerer. 23.000 i bot

I fjor sommer ble minst ti irakere forsøkt smuglet med nettopp «Princess of Scandinavia» fra Kristiansand til Newcastle. For hvert oppdagede tilfelle, må transportøren betale en bot på 23.000 kroner.På spørsmål om DFDS har oppdaget flere falske passasjerer enn disse, svarer Morten Fure:- Svært få. Dette er en type spørsmål rederiet ikke ønsker å svare få.- Når ble det siste tilfellet avdekket?- Det har jeg heller ikke lyst til å snakke om.