– Som ventet er det store kjønnsforskjeller i julehandelen. Nesten seks av syv elektronikkjøp som gjøres med Eurocard, foretas av menn. Det er mye, selv om flertallet av kortbrukerne våre er menn, sier Hilde Fredheim Høgberg i Eurocard.

Det er derimot tydelig at de overlater handlingen av de mykere pakkene til kvinnene.

– Menn handler imidlertid svært sjelden hos buntmakere, og det er tydelig at det er kvinnene selv som betaler for pelskåpen, sier Fredheim Høgberg.

Harde pakker mest pop

Det var mange nordmenn som pakket opp Eli Hagen, Anne Karin Elstad og Per Egil Hegge på julekvelden i år. I tillegg har bokhandlerne solgt godt av lokalhistoriske bøker. Tallene fra Eurocard, som under årets julehandel har sammenlignet bruken av 170 000 betalingskort de siste to ukene før jul med to uker i oktober, vitner om at boksalget økte til det dobbelte i førjulstiden. Bokbransjen tror forklaringen ligger i at det har vært en svært god bokhøst i år.

– De siste ukene før jul var veldig bra i år sammenlignet med i fjor. Det henger sammen med en bra bokhøst med stor bredde. Det jo bøkenes kvalitet som avgjør om folk kjøper bøker til jul, sier Arne Medlien i Libris-kjeden i en pressemelding torsdag.

Menn raider gullsmedforretningene

Tallene viser også at gullsmedforretningene har vært godt besøkt i juletida. Og det er i hovedsak menn som handler de tradisjonelle julegavene som smykker, øredobber og ringer til sine kjære. Tre av fire som dro kortet i gullsmedforretningene i førjulstida var menn.