Kvinesdal: Trond Stensløkken hadde vært på Vestlandet med sponplater. På vei tilbake møtte han Statens vegvesen som sto opprigget for kontroll ved vekta utenfor Øye i Kvinesdal. Stensløkken regnet med at det var vektkontroll og sjekking av kjøreskiva som sto på programmet.

Men kontrollør Ivar Ulvestad fra vegvesenets uteseksjon i Mandal skulle måle høyden på bilen. Og han likte slett ikke det han så. Bilen var for høy til å kjøre igjennom Brevikstunnelen.

Tunnelen ved Flekkefjord er spesiell: Når du kommer fra øst er det tillatt å kjøre med trailere som er 4,20 meter høye. Skal du tilbake igjennom samme tunnelen, må bilen kun være 4,0 meter. Årsaken er en liten fjellnabb som henger ned fra taket, og den har hengt der siden tunnelen ble bygd.

Var det skjult kamera?

Etter at Statens vegvesen startet kontrollene på Haukelifjell 1. desember i fjor, har Stensløkken fulgt nøye med i saken. Blir bestemmelsene håndhevet, kan det bli kroken på døra for ham og mange av hans kolleger. Denne veien har vært arbeidsplassen hans i snart 30 år, og nå kan det hele stoppe på grunn av en liten fjellnabb.

— Da Ulvestad fortalte at jeg ikke kunne kjøre videre, lurte jeg på om det var skjult kamera de dreiv med. Jeg hadde kjørt igjennom den tunnelen minst 2000 ganger, uten å være i nærheten av fjellnabben. Det hadde vært bedre om folka fra vegvesenet hadde kjøpt noen kilo dynamitt og brukt tiden til å sprenge bort fjellnabben, synes Stensløkken.

Må kjøre rundt Kvinlog

Statens vegvesen anbefaler de største trailerne å kjøre riksvei 42 rundt Kvinlog, noe Stensløkken mener er uforsvarlig. Han kjenner den veien godt, og mener den er livsfarlig. Dersom alle trailere som er over 4 meter høye skulle kjøre via Kvinlog og Tonstad, ville det bli kaos umiddelbart.

Lensmannen i Flekkefjord, Asbjørn Skåland, er enig med Stensløkken og sier til Fædrelandsvennen at veien over Kvinlog ikke egner seg for trailertrafikk.

— Henviser Statens vegvesen trailere til riksvei 42 over Tonstad og Kvinlog, vet de ikke hva de gjør, sier Skåland.

Dispensasjon

Trond Stensløkken slapp omveien om Kvilog denne gangen.

— Da Ulvestad foreslo at jeg kunne søke om dispensasjon for å få kjøre igjennom tunnelen, lurte jeg på om han fleipet. Jeg antok at det å søke dispensasjon var slikt som tok både dager og uker, og så lenge kunne jeg jo ikke stå der å vente, sier Stensløkken.

Men Ulvestad tilbød seg å skrive søknaden, og etter ti minutter var den sendt på faks. Etter tre timers ventetid kom svaret fra Statens vegvesen region Sør.

Le eller gråte?

I brevet sto det at Trond Stensløkken fra Våler i Hedmark hadde fått dispensasjon til å kjøre gjennom tunnelen én gang. Han måtte ha følgebil som skulle kjøre foran, for å sikre at annen trafikk ikke skulle komme til skade når Stensløkkens 18 centimeter for høye trailer kjørte gjennom tunnelen.

— Jeg visste ikke om jeg skulle le eller gråte. Der hadde jeg stått og ventet på dispensasjon i tre timer på grunn av en steinnabb i taket på en tunnel, som vegvesenet burde ha fjernet for lenge siden. Jeg følte jeg ble holdt for narr, sier Stensløkken, før han legger til:

— Det er i alle fall godt å vite at de gjorde så godt de kunne, og når jeg vet at Statens vegvesens visjon er «På veg for et bedre samfunn», så må jeg ha møtt Statens vegvesen på sitt beste.