KRISTIANSAND: — Vi vedtok økt bompengefinansiering av Presteheia-tunnelen nettopp fordi bussen skulle gå gjennom den. Dette er det eneste alternativet, sa Bjarne Ugland (Ap) fra talerstolen.Med 41 mot 12 stemmer vedtok bystyret onsdag at bussmetrotraseen skal gå gjennom Presteheia-tunnelen. Det har vært mye debatt om bussen skal gå forbi Oddernes kirke også når E 18-anlegget er ferdigstilt. Under bystyremøtet onsdag ble det fremsatt en rekke alternativer, blant annet et forslag fra Åse Rostvåg (Venstre) om bygging av jordvoll for å eventuelt skjerme Oddernes kirke. Hans Petter Mjølund (Venstre) foreslo å legge traseen rett gjennom miljøtunnelen og heller opprette lokalrute til Lund og HiA. Flere partier ønsket også å vente til de ulike alternativene var utprøvd.Men flertallet stemte likevel for bruk av Presteheia-tunnelen.- Forutsetningen med Presteheia-tunnelen var jo nettopp at bussen skulle kjøre der. Hvorfor skal vi kaste bort så mye penger på å kjøre forbi kirkegården når ingen går på der? undret Olaf Messel (Demokratene). Det ble mye debatt rundt studentenes bruk av kollektivtransporten. Mens Ap mente at studentene er storforbrukere, og at man ikke kan forvente at de gidder å gå ned til Oddernes kirke, argumenterte Venstre med at studentene ikke bruker kollektivtransport fordi de bor så nær skolen.Alf E. Holmelid (SV) var imot hele debatten om traseer, og irriterte seg over at saken ikke handlet om det som stod på møtepapirene; rutetilbud og flatedekning.- Skal vi virkelig diskutere dette? Vi finner jo ikke penger til å finansiere prosjektet. Opprinnelig ønsket vi et regulært tilbud med korte frekvenser. Dette har vi måttet endre på. Nå må vi få bussmetroen i gang, og ikke ri kjepphester slik vi gjør her, uttalte Holmelid.