Vær kritisk til hvor du legger igjen e-postadressen. Hvis du krysser av for at selskaper kan sende deg reklame, kan adressen din fort komme på avveie. Beskytt jobb— og privat e-postadresse. Opprett en egen adresse som du bruker på e-postlister og i de såkalte nyhetsgruppene på Usenet. Hvis den blir utsatt for omfattende spamangrep, er det lett å skifte til en ny. Klag på spammerne. Send klagen til de ansvarlige for serveren e-posten er sendt fra. Hvis spammeren er norsk kan du klage til Forbrukerombudet via postmottak@forbrukerombudet.no. Ikke svar på spam! En høflig henvendelse om at du ønsker slutt på korrespondansen, gjør mer skade enn gagn. Det er bare et bevis for at e-postadressen din er i bruk. Og ikke benytt tilbud om å registrere e-postadressen din for å slippe mer reklame. Da får også spammerne bekreftet at e-postadressen er i bruk.Mange kjedebrev og underskriftskampanjer er satt i gang av spammere for å få deg til å oppgi e-postadressen din frivillig. Dropp det. Det kan godt hende at du møter den store kjærligheten selv om du ikke videresender alle kjedebrev innen fem minutter. Klage spammerne inn til internett-tilbyderne deres (ISP). Sjekk hvilket domene e-posten er sendt fra. For eksempel kan du klage til abuse@hotmail.com hvis spammen er sendt fra en hotmail-adresse. Pass på å sende hele spammen, med brevhode og vedlegg.Kilder: Datatilsynet og Forbrukerombudet