KRISTIANSAND: — Tekniske analyser på ulykkesstedet og vitneforklaringer forteller oss at det har skjedd en nødbremsing like før svingen. Det har ført til at bakhjulet låste seg og at sykkel og fører skled ut av veien, sier politietterforsker Arild Sørensen i Kristiansand politidistrikt.Politiet tror ikke ulykkessykkelen har holdt spesielt høy fart like før ulykken. Føreren ble trolig drept fordi han ble kastet mot en steinhaug som lå i veigrøfta.Ulykken, som skjedde i en svak venstrekurve på Ålefjærveien onsdag kveld, blir av eksperter betegnet som en klassisk MC-ulykke. Ulykken skjer som følge av en feilmanøvrering i en kritisk situasjon.- Vi snakker om en såkalt singelulykke på motorsykkel, der det er føreren selv som forårsaker ulykken. Det viser seg at en stor del av dødsulykkene på motorsykkel er utforkjøringer av denne typen, sier Per I. Breland, kjøreskolelærer og MC-fører.Farlig manøver

Breland forteller at nødbremsing på motorsykkel like før en sving er en livsfarlig manøver. Da mister føreren som regel kontrollen over sykkelen.- En del motorsyklister gjør den feilen at de feilbedømmer farten inn i en sving. De blir grepet av panikk og bremser opp. Det som gjerne skjer da er at bakhjulet låser seg og sykkelen går rett fram i stedet for å følge svingkurven, sier Breland.Når MC-føreren mister kontrollen over sykkelen er det tilfeldighetene som råder. Dersom sykkel og fører sklir ut av veien uten å treffe noe hardt, kan vedkommende slippe unna med et par skrubbsår. Men utfallet kan like gjerne bli fatalt, slik som på Ålefjærveien.Breland sier det bare finnes én måte å forebygge slike ulykker på, og det er trening, trening og atter trening. Med gode kjøreferdigheter og mye rutine øker sjansene for at føreren gjør de riktige tingene i en kritisk situasjon.- Dessverre får MC-førere altfor dårlig kjøreopplæring på dette området. Vi har ganske enkelt ikke et anlegg tilgjengelig hvor vi kan trene opp våre kunder i hastighetskjøring, sporvalg og manøvreringsteknikk i svinger, sier Breland, som til daglig er kjøreskolelærer i Kr»ger Trafikkskole.Breland mener Trafikkopplæringssenterets bane i Sørlandsparken ikke egner seg for den type trening. Men det arrangeres kjørekurs på lukket bane på Rudskogen som interesserte kan melde seg på.For dårlig

Pål Ove Sodefjed, MC-kjører og leder av Trygg Trafikk i Aust-Agder, bekrefter at singelulykkene der fører kjører ut av veien er en av de hyppigste enkeltårsakene til MC-ulykker. Han sier at både MC-førere og mange kjørelærere mangler ferdigheter i manøvreringsteknikk i litt høy fart.- Å kjøre motorsykkel har mer til felles med å kjøre småfly enn å kjøre bil. Det stilles helt spesielle krav til balanse og manøvrering. Det er i dag altfor dårlig opplæring i bremseteknikk, svingteknikk og kontrastyring, sier Sodefjed. Han frykter flere dødsulykker på veiene i sommer, på grunn av det høye antall relativt uerfarne motorsyklister.- Jeg er redd hver gang jeg åpner avisene om morgenen, sier han.