Improvisasjoner, samt verker av de Grigny, Widor, Dupré, Duruflé, Alain og Tournemire

Orgel: Gabriel Marghieri

Gregoriansk sang: Jean Pascal Ollivry

Kristiansand Domkirke

KRISTIANSAND: Samtlige verker var relatert til liturgiske tekster, noe som ble tydelig understreket ved at Ollivry intonerte den gregorianske sang, så som "Veni Sancte Spiritus" ("Kom Hellig Ånd med skapermakt"), "Lauda Sion Salvatorem" ("Sion, pris din saliggjører"), "Ave Maris Stella" ("Hill deg, havets stjerne!"), "Te Deum" ("O store Gud, vi lover deg") med flere før Marghieri spilte den tilhørende orgelkomposisjon. Noen ganger fikk vi vers på vers der orgelsatsene var plassert mellom versene; andre ganger bare ett vers. Sammenhengen mellom ord og komposisjon var tindrende klar. De Grigny (1672-1703) representerte barokken, og allerede hos ham ble et fremtredende trekk ved fransk orgelmusikk presentert: Den utstrakte bruk av tungestemmer (rørstemmer). Endog i navnet på en av satsene var dette tydeliggjort: "Recit de Cromorne" = "Solostemme for krumhorn". Det tyske Ott-orgelet i Domkirken er nok neppe intonert i samsvar med franske tradisjoner, men ikke desto mindre maktet Marghieri også i de fem verkene av de fem nevnte komponistene fra vårt eget århundre, samt i de to store improvisasjonsforløpene, å skape så vel de inderligste som de mest virtuose og festivitaspregede tolkninger, der både frasering, teknikk og registreringskunst var fremragende. Og Ollivrys bidrag betydde en verdifull tilleggs-dimensjon for de femti tilhørerne. Anders B. Faksvåg (May 18 1999 10:13AM)