OSLO: Aller dårligst ifølge undersøkelsen var Ibestad kommune i Troms med en score på 16. Bygland i Aust-Agder (17) og Tranøy i Troms (21) følger på de neste plassene i den minst flatterende enden av resultatlista.

Felles for flere av «verstingkommunene» er at de helt mangler nettsider hvor brukerne kan få nødvendig informasjon. Et annet fellestrekk i undersøkelsen er også at de samme kommunene enten svarte sent på henvendelser eller at svarene helt uteble.

Moderniseringsminister Morten A. Meyer (H) ser ingen grunn til at småkommunene skal være dårligst på service.

– Vi blir her stilt overfor noen sjokkerende dårlige resultater, og det er ofte de kommunene med de beste økonomiske rammebetingelsene som yter den dårligste servicen, sier Meyer.

Kommunal service kan være av ypperste kvalitet, men det er unntaket, snarere enn regelen. I småkommuner og i flere kommuner i Nord-Norge, er servicen kritikkverdig, viser en ny undersøkelse.I en landsomfattende undersøkelse gjort av Forbruker-rapporten, kommer de store kommunene på Østlandet best ut. Den avliver på mange måter myten om at små kommuner gir god service overfor brukerne.

I undersøkelsen har Forbruker-rapporten testet hvordan vi blir tatt imot når vi henvender oss til kommunen, på telefon eller e-post, og hva slags informasjon de har tilgjengelig på sine nettsider. I tillegg har Forbruker-rapporten sett på hva de kommuneansatte kan om lover og regler.

36 prosent svarte aldri

I alt utførte Forbruker-rapporten 17.780 deltester og sendte ut 2.200 henvendelser via e-post til kommunene. Svarene uteble i 36 prosent av tilfellene, mens de svarene som kom ofte var ufullstendige eller av dårlig kvalitet.

– Vi opplevde at mange ikke besvarte henvendelsene og at tilbakemeldingene tok svært lang tid, sier prosjektleder Geir Røed til NTB. Han opplyser at han fortsatt får noen svar på henvendelser som ble sendt til kommunalt ansvarlige i oktober i fjor !

– Noe i seneste laget, mener han når Forbruker-rapporten satte sju dager som maksfrist for at kommunen skulle få «godkjent».

Selbu ett av unntakene

Under mandagens presentasjon av kommunetesten fikk Selbu i Sør-Trøndelag æren av å bli kåret til den kommunen i landet med best service overfor brukerne. Selbu var også blant de mindre kommunene som klarte å slåss mot de store i denne undersøkelsen.

Selbu scoret 82 poeng av 100 oppnåelige og fikk godt følge av Østre Toten i Oppland (81) og Sandnes i Rogaland (80).

– Dette er en uhyre grundig undersøkelse og prisen til Selbu kommune gir et uttrykk for at den kommunen tar service på alvor, sa moderniseringsminister Meyer da Selbus ordfører Karin Galaaen mottok prisen.

(©NTB)