Er det ikke lov å kjøre med vogntog høyere enn 4,10 meter gjennom veitunnelene, så er det ikke lov. Da må transportørene finne andre veier.Regionvegsjef Andreas Setsaa i Statens Vegsjef, region Sør, er helt klar på dette overfor Fædrelandsvennene.— Også vi vil nå rykke ut og foreta kontrollmålinger. I teorien kan det skje allerede i morgen - uten at vi ønsker å signalisere når og hvor, sier Setsaa.Lave, kronglete tunneler som heretter vil bli vanskelig for vogntogene å passere er Vallesværd og Vinterkjær på E 18 og Lerviktunnelen på E 39 ved Fedafjorden i Kvinesdal. Her er maksimumshøyden 4,10 meter, mens «alle» vet at vogntog langt høyere enn dette daglig tvinger seg gjennom tunnelene med lasten sin. Måling

Regionvegsjef Setsaa forteller om nærmest sjokkartede målinger av høyden på vogntogene over Haukeli fra august i år. Det er resultatene fra dette som nå får de laserstyrte målestavene fram også hos vegvesenet i sør.- I løpet av et år har andelen av for høye vogntog over Haukeli økt fra 30 til 60 prosent, sier Setesaa.- Vogntogene er jo blitt høyere og høyere de siste årene mens Vegdirektoratet og tunnelene ikke har holdt tritt med utviklingen? - Vi synes det er mest logisk at de som har ansvar for rullende materiell, skaffer det materiell som kan brukes. Transportørene får enten bygge ned høyden, eller kjøre annen vei. Sjåførene må kjøre lovlig. De må velge lovlig høyde. Det er en betingelse for førerkortet, sier Andreas Setsaa. Sjokkert

Magne Furuberg fra Lillesand er i likhet med mange andre bilister rystet over møter med vogntog i tunneler.For et par uker siden var han vitne til en nestenulykke i Vallesværdtunnelen der lovlige passeringshøyde er 4,1 meter.Et høyt vogntog foran han la seg konstant med venstre hjul godt over den gule midtstripen.- I den siste tunnelen kom det en firehjulstrekker med henger imot. Jeg forventet da at vogntoget ville bremse og trekke over mot høyre. Men det gjorde vogntoget ikke. Traileren dundret videre i samme fart uten å vike en tomme. Den møtende bilen måtte bråbremse og med stive hjul havnet han nesten i fjellveggen på sin side for å unngå å bli truffet, forteller Furuberg.Det samme opplevde han på Haukeli. - En gang kom en svær trailer midt i mot slik at jeg nesten måtte stoppe opp. Jeg presset meg inn mot høyre side. Dette reddet meg sannsynligvis fra kollisjon, for i neste øyeblikk dundret et vogntog forbi med venstre hjul minst en halv meter inne på min side av den gule stripen, forteller Magne Furuberg fra Justøya.Furuberg mener at et skilt som han har sett i Lærdal: «Obs. Vogntog kan kjøre sentrisk» kan være en bra advarsel. Trailere som kjører med blinklysene på, vil også være et enkelt virkemiddel, mener han. 500.000 redde

500.000 nordmenn er redde for å kjøre i tunneler. Samtidig viser undersøkelser at det skjer færre ulykker i tunneler enn på øvrig vei. Gunnar Jensen i SINTEF i Trondheim sier han at ulykker i tunneler oftest skjer ved påkjørsler bakfra, deretter ved at biler havner i tunnelveggen, mens møteulykker og ulykker som følge av motorstopp og tomme bensintanker kommer deretter.- Bedre lys i tunnelene vil være et av flere viktige virkemiddel for å gjøre tunnelene tryggere og bilistene sikrere, sier han.johs.bjorkeli@fedrelandsvennen.no