VÅGSBYGD: — Ikke bare Lumberkrysset, men hele Vågsbygdveien er overbelastet. Vi vil nå prioritere å slippe bussen fram, forteller saksbehandler Jostein Akselsen i plan- og bygningsetaten.

De to forslagene etaten fremmer til byutviklingsstyret torsdag, betyr omveier for privatbilen:

Utkjøring fra Kirsten Flagstads vei til Vågsbygdveien blir stengt, med unntak for busser.

All trafikk ut fra Lumberveien må svinge til høyre, for eventuelt å snu i rundkjøringen ved Trekanten.

I konkurranse med 20.000 personbiler sliter Vågsbygd-bussene med å holde rutetabellen. Derfor har Statens Vegvesen bedt om strakstiltak der antall «svingbevegelser» reduseres i Lumberkrysset.

Plan- og bygningsetaten erkjenner at tilgjengeligheten fra de to områdene begrenses, men mener middelet er akseptabelt i den prekære situasjonen.

— Det vil gi merkbart bedre forhold for bussen, samtidig som biltrafikken på Vågsbygdveien vil gli noe lettere på grunn av færre bevegelser i krysset, tror Øystein Holvik, leder for ATP-prosjektet.

De næringsdrivende på Lumber rynker på nesen.

— Tilgjengelighet er jo det aller viktigste for oss, og med en gang den reduseres, vil det kunne være negativt, sier kjøpmann Svein Solaas, som driver storkiosken Kvikk Mat ved krysset.

Veivesenet vil begynne med å stenge utkjøring fra Kirsten Flagstads vei, men det er ventet at dette ikke er tilstrekkelig for å få merkbar bedring.

Om kort tid begynner også arbeidet med å snu kollektivfeltet i Myrbakken, et felt som skal forlenges til Trekanten til en pris på sju millioner kroner.

I løpet av 2006 starter jobben med å lage kollektivfelt i begge retninger mellom Lumberkrysset og Trekanten. Inkludert gangbro på Lumber kommer prislappen på 15 millioner.

ATP-utvalget har sagt nei til en rundkjøring til nær 30 millioner på samme sted.

vegard.damsgaard@fedrelandsvennen.no