KRISTIANSAND: I utgangspunktet var det planlagt firefelts vei fra Hannevika til Fiskådalen. Men nå har vegvesenet fått kostnadsberegnet to alternative løsninger for utbygging av Vågsbygdveien helt til Kjos. Vegvesenet går inn for å legge firefelts vei i nåværende trasé, delvis i tunnel, fra Fiskådalen til Kjos. Alternativet er at deler av dagens vei legges i tunnel og at det i tillegg lages en avlastningstunnel med to felt fra Blørstad til Kjos.Bakgrunnen for rapporten er at det under behandlingen av kommunedelplanen før jul, ble gjort nye trafikkberegninger som viser at det er nødvendig med en opprustning av riksvei 456. Billigste alternativ

Firefelts-alternativet er det klart billigste med en kostnadsramme på rundt 312 millioner kroner, mens kombinasjonsalternativet er beregnet å koste omtrent 571 millioner. Vegvesenet anbefaler firefelts-alternativet fordi løsningen, i tillegg til å være billigst, gir best trafikkapasitet, den er mer fleksibel i forhold til eventuelle kollektivfelt, den er billigere å vedlikeholde, og den krever mindre arealer. Ulempen er at en firefelts vei vil gi større miljøproblemer i Auglandsbukta enn kombinasjonsalternativet, men vegvesenet mener at miljøproblemene ikke forsvarer prisforskjellen på over 250 millioner kroner.Målet for vegvesenet er å sikre seg arealer allerede i kommende reguleringsplaner for å få gjennomført prosjektet. Det er foreløpig ikke gjort noen utredninger om hvor mange hus som må rives. — Veien vil bli 20 meter bred så det vil gå med noen hus. Men det er ennå usikkert om hvor mange og hvilke hus som må rives, sier Asbjørn Heieraas, prosjektleder i Statens vegvesen. Han forsikrer at naboene ikke vi merke særlig mye mer støy fra en firefelts vei enn fra dagens tofelts. - Kanskje de aller nærmeste vil merke litt mer, men generelt vil trafikken flyte bedre og skape mindre støy, sier Heieraas. Innen ti år

Heieraas håper at budsjettene tillater at prosjektet vil bli satt i gang innen ti år. - Det korker seg allerede i Fiskådalen og i Lumberkrysset, så det vil være ønskelig å få satt i gang fort, sier Heieraas. Han kan ikke si noe om hvor lang anleggsperioden vil bli. - Det er vanskelig å beregne, men det er mest sannsynlig at det vil bli flere byggetrinn, sier Heieraas.Saksbehandler i Kristiansand kommune, Jostein Akselsen, kan ikke si noe om den framtidige saksgangen.- Firefelts vei krever en endring i kommuneplanen. Det er en alvorlig sak og skal vi ta politikerne på alvor, må saken opp til politisk behandling. Vi må nå bruke litt tid til å finne ut hvordan vi skal gripe saken an, sier Akselsen.